Български компании могат да правят части за "Мерцедес"
Компанията "Даймлер Крайслер" обмисля да наеме български компании като подизпълнители за доставка на резервни части на автомобили. Това съобщи ръководителят на търговското представителство на компанията Вили Краус при предаването на ключа от "Мерцедес-Вито" на министъра на транспорта и съобщенията Пламен Петров. Автомобилът ще превозва инвалиди на Централна гара.
"Министерството показа всичко, от което се интересува "Даймлер Крайслер", каза Пламен Петров. Според него е възможно сътрудничество в областта на високите технологии. Сделката с българските компании може да се реализира в средносрочен план, като "Даймлер Крайслер" ще провери възможностите за подобно сътрудничество. Проектът ще бъде обсъден при посещението на старши вицепрезидента на компанията Матиас Клайнерт в София. Предстои и визита през юли на председателя на управителния съвет на "Даймлер Крайслер сървисис", както и на отговорника за България в източния комитет на германската икономика Томас Бец.
"Даймлер Крайслер" е американо-германска компания, която се създаде след сливането на "Даймлер Бенц" и "Крайслер" през миналата година. В заводите на компанията се произвеждат автомобилите "Мерцедес" и "Крайслер".
"Даймлер Крайслер" е огледал българските предприятия "Спарки - Елтос" в Ловеч за производство на електроинсталации, плевенския завод "Илинден" и завода за акумулатори в Монтана "Монбат". Според Борис Узунов от представителство на "Даймлер Крайслер" българският пазар е прекалено малък, за да се мисли за построяването на завод у нас, но българските дружества биха могли да изнасят успешно продукцията си за нуждите на световната компания.
Плевенският машиностроителен завод "Илинден" е изпълнявал поръчки за американския пазар - досега е продал шест машини на компанията "Интермет" на обща стойност около 1.3 млн. долара. Продукцията на завода включва машини за отливане на носачи за амортисьори, които се използват от автомобилостроенето. "Интермет", която е генерален доставчик на отливки за компании като "Даймлер Крайслер" и "Дженеръл мотърс", е била привлечена от високото качество и сравнително ниската цена на българските изделия. "Причината нашите машини да са търсени от много автомобилни корпорации е ниската себестойност на алуминиевата продукция, както и здравината на изделието, което по нищо не отстъпва на качествата на стоманените елементи", обясни Ваньо Петров, изпълнителен директор на завода. Според него разговорите с "Даймлер Крайслер" са все още в начален етап и трудно могат да се обявят конкретни параметри. Плевенският завод е собственост на американската компания С.Р.С. (Counter Pressure Casting INC.), а неин собственик е Венелин Христов. Той е купувач на шест български предприятия - "Оригинал" - Севлиево, "Илинден" - Плевен, "Метел" - Дупница, "Стройкерамика" - Мездра, "Технология на металите" - Плевен, и "Техкерамик - М" - Мездра. Христов има и завод за алуминиеви джанти в САЩ. Наскоро компанията С.Р.С. беше избрана за купувач и на "Инкомс-телеком холдинг", но заради проблеми с плащането по сделката договорът беше прекратен от Агенцията за приватизация.
От монтанското предприятие "Монбат" се въздържаха да коментираха участието си в проекта. Заводът е собственост на "Приста ойл", а дял в русенската фирма държи и американската компания "Тексако".