Реклами на цигари като за световно

Реклами на цигари като за световно

Преди пет месеца ръководството на ФИФА обяви, че световното първенство по футбол ще протече под знака на борбата с тютюнопушенето. Оказва се, че производителите на цигари са в пълно неведение за идеята.

В Малайзия запалянковците гледат по телевизията поредния мач, съпровождан от реклама под наслов "Това е подарък от "Дънхил". Компанията - производител на популярните цигари "Бритиш америкън тобако" обаче не спира дотук. Тя плаща за печатни реклами на продуктите си във всички големи спортни издания и организира томболи с безплатни билети за мачовете в Япония и Южна Корея. Според Клайв Бейтс от движението "Здравна инициатива срещу пушенето" този подход създава у младите зрители впечатлението, че ФИФА поощрява пушенето.

Оказва се, че малцина знаят, че по силата на договор между футболната централа и Световната здравна организация рекламата на тютюневи изделия по време на мачове е забранена. Ограничени са и възможностите за директна продажба и употреба на цигари около стадионите. Там са разлепени антитютюневи плакати и лозунги, предупреждаващи за опасността от пушенето. Всички тези мерки обаче не засягат медийните изяви на тютюневите гиганти.

Така например базираната в Карачи "Лаксон тобако" предлага на зрителите да се наслаждават на шампионата "заедно с "Дипломат". Рекламната кампания на "Лаксон" започна още през май. Един от най-атрактивните й елементи е томбола с награди за най-запалените футболни фенове. Голямата награда е миниатюрно футболно поле от злато. Рекламите на "Лаксон" се въртят само след 21.00 ч, но не е изключено по това време пред телевизорите все още да има деца. "Нито едно пакистанско дете не си ляга преди 23.00", възмущава се д-р Джаваид Хан - пулмолог в университетската болница "Ага Хана" в Карачи и активист на движение за борба с тютюнопушенето.

Нито договорът на ФИФА със СЗО, нито протестите на противниците на тютюнопушенето вълнуват особено производителите на цигари. Повечето тютюневи компании са готови да играят против правилата независимо от обществения натиск. Световното първенство по футбол е идеалната арена за тяхната изява. Никой не може да устои на маркетинговите перспективи, които се откриват по време на подобно мащабно събитие. Транснационалните тютюневи гиганти реализират основна част от печалбата си на пазарите на развиващите се страни, където в съюз с местните медии те с лекота развиват активна рекламна дейност.

По данни на в . "Уолстрийт джърнъл" домакините на шампионата - Южна Корея и Япония, са сред страните с най-много пушачи в света. Най-голямата корейска тютюнева компания - "Кориа тобако & Джинсен", в която държавата държи 33%, дори пусна на пазара нова марка цигари с образите на национални футболисти на кутията. И макар че скоро след това компанията беше принудена да прекрати производството на "футболните цигари", част от тях все още се продават в магазините в страната.