"Хюндай" ще сглобява автомобили в България

"Хюндай" ще сглобява автомобили в България

Южнокорейският концерн "Хюндай" ще инвестира в изграждане на производствени мощности в България. Това съобщи пред журналисти Чън Мон-Ку, председател на "Хюндай моторс компани" и "Киа моторс компани". Чън Мон-Ку направи изявлението си след среща с вицепремиера Николай Василев. "Решени сме да инвестираме в център за производство на резервни части, в който ще се сглобяват и автомобили на територията на България. В момента търсим подходящото място", обясни Чън Мон-Ку. Той напомни, че компанията му има фабрика за сглобяване на автомобили и производство на резервни части в град Измит, Турция. Турският завод произвежда 50 хил. автомобила на година. Стратегията за развитие на "Хюндай" обаче предвижда капацитетът на завода да се увеличи до 100 хиляди. По тази причина от "Хюндай" проявяват интерес към изграждането на нови производствени мощности в България. Това ще позволи на компанията да направи експанзия в региона.

България е перспективна за такъв вид производство, заради ключовото си географско положение в района и ниските данъци в сравнение с повечето страни в Европа.

"На срещата бяха обсъждани три основни теми - двустранните отношения, които никога досега не са били по-добри, възможността за корейски инвестиции в България и това България да подкрепи корейската кандидатура за Експо 2010", каза министърът на икономиката. Посещението на 19-членната корейска делегация е по покана на министър Василев, отправена по време на посещението му в Корея. "От дванадесет години не е имало делегация от Корея на по-високо равнище", обясни министър Василев.

Миналата година, когато вицепремиерът се завърна от визитата си във Франция, заяви, че е поканил автомобилните концерни "Тойота" и "Пежо", "Ситроен" да инвестират в производство у нас. Впоследствие обаче компаниите избраха Чехия за изграждането на автомобилен завод.

Големият южнокорейски концерн "Хюндай" през 1999 г. придоби мажоритарен дял от "Елпром Трафо". Българската компания произвежда трансформатори и беше в тежко финансово състояние. Корейците преименуваха предприятието на "Хюндай елпром трафо". Сега предприятието работи успешно.

"Хюндай" не е първата компания, която проявява интерес към инвестиции в производство на автомобили в България. През 1995 г. неуспешен опит направи британската компания "Роувър". Близо една година във Варна се сглобяваше моделът "Маестро" на "Роувър груп". Той беше единственият лек автомобил, сглобяван в България, но представителите на компанията се отказаха. С производството се занимаваше дружеството "Родакар", което е съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн "Роувър" и на българската компания "Дару кар". От британската компания определяха инвестицията си в България като най-голямата в Източна Европа. Първоначалната инвестиция беше 20 милиона долара, но наближаващата финансова и икономическа криза у нас през 1996-1997 г. отказа британците да произвеждат автомобилите си в България.