"Хюндай" ще сглобява автомобили в България
България е перспективна за такъв вид производство, заради ключовото си географско положение в района и ниските данъци в сравнение с повечето страни в Европа.
"На срещата бяха обсъждани три основни теми - двустранните отношения, които никога досега не са били по-добри, възможността за корейски инвестиции в България и това България да подкрепи корейската кандидатура за Експо 2010", каза министърът на икономиката. Посещението на 19-членната корейска делегация е по покана на министър Василев, отправена по време на посещението му в Корея. "От дванадесет години не е имало делегация от Корея на по-високо равнище", обясни министър Василев.
Миналата година, когато вицепремиерът се завърна от визитата си във Франция, заяви, че е поканил автомобилните концерни "Тойота" и "Пежо", "Ситроен" да инвестират в производство у нас. Впоследствие обаче компаниите избраха Чехия за изграждането на автомобилен завод.
Големият южнокорейски концерн "Хюндай" през 1999 г. придоби мажоритарен дял от "Елпром Трафо". Българската компания произвежда трансформатори и беше в тежко финансово състояние. Корейците преименуваха предприятието на "Хюндай елпром трафо". Сега предприятието работи успешно.
"Хюндай" не е първата компания, която проявява интерес към инвестиции в производство на автомобили в България. През 1995 г. неуспешен опит направи британската компания "Роувър". Близо една година във Варна се сглобяваше моделът "Маестро" на "Роувър груп". Той беше единственият лек автомобил, сглобяван в България, но представителите на компанията се отказаха. С производството се занимаваше дружеството "Родакар", което е съвместно дружество на най-големия британски автомобилен концерн "Роувър" и на българската компания "Дару кар". От британската компания определяха инвестицията си в България като най-голямата в Източна Европа. Първоначалната инвестиция беше 20 милиона долара, но наближаващата финансова и икономическа криза у нас през 1996-1997 г. отказа британците да произвеждат автомобилите си в България.