Димитър Алексиев: Имаме капацитет за 50% пазарен дял
- - -
Г-н Алексиев, накъде ще бъдат насочени инвестициите в "Загорка"?
- През последните няколко години инвестициите в "Загорка" никога не са спирали. След приватизацията на дружеството много хора смятаха, че инвестиционните ангажименти на купувача са празни приказки. Но е факт, че от 1995 г. до края на 2001 г. ние сме отчели 38 млн. евро инвестиции, с което общите средства за приватизацията на "Загорка" стават над 60 млн. евро. Тук е най-голямата инсталация за варене на пиво, най-съвременната база за ферментация, най-голямата линия в страната. От друга страна, обаче няма такова нещо като "най-" - то е "най-" за днес, а утре вече конкуренцията ще въври по петите ни. Позиция като "ето, ние го постигнахме, водеща пивоварна сме и номер едно в България" е губеща постановка за бизнеса.
Инвестициите в "Загорка" ще продължават, за да бъде капацитетът ни още по-голям. В пиковия сезон имаме проблеми и търсенето надхвърля нашите възможности. Принудени сме да започнем да работим на пиков капацитет още от ранна пролет, за да натрупаме достатъчни количества за летните месеци. Една от посоките на инвестициите ще бъде увеличаване на капацитета. Другата насока е поддържането на качеството, защото то е високо само когато тази цел се преследва ежедневно. Това е и силата на продуктите на "Загорка" - всеки ден нашите клиенти получават един и същ продукт. Нещо, което също никога няма да престане, са инвестициите в марките бира. Ние нямаме ангажименти към държавата като инвестиции, имаме ангажименти към акционерите си и към пазара. Ще инвестираме толкова, колкото пазарът има нужда. По принцип нямаме проблем с капацитета - той се равнява на четири български завода, позволяващ 50% пазарен дял, стига да успеем да продадем произведеното.
Предвижда ли се пускането на пазара на нови опаковки?
- Това е част от маркетинговата политика на компанията. Малките кенове на "Голд" като дизайн са на една година. Пинтата (568 милилитра = 1 английска пинта), футболният кен на "Загорка", е от световното първенство по футбол тази година. Пуснахме и петлитров парти-кен. Малката зелена бутилка на "Загорка" е от една година на пазара. Това е един непрекъснат процес, който обаче не анонсираме предварително.
Двулитровата бутилка е нетипична опаковка за бира, защото е по-скъпа. Тя не е пригодена за бира. В Европа се използва за опаковка на луксозно пиво.
Какви са прогнозите ви за продажбите до края на тази година?
- Към момента продаваме със 7% над миналата година при пазар, който се е свил с 5% спрямо миналата година. Очакваме да надхвърлим 1 млн. хектолитра продажби за трета поредна година. Това означава пазарен дял от 26%, който ще ни гарантира първото място. За първите осем месеца на годината сме реализирали около 800 хил. хектолитра.
Изнасяте ли бира за други пазари?
- Да, в момента изнасяме бира. Като цяло за "Загорка" износът не е приоритет, защото потенциалът на българския пазар е достатъчно голям, за да се концентрираме върху него. И би било неефективно да се концентрираме приоритетно върху чуждите пазари и да оставим най-ефективния местен пазар. Редовно изнасяме в САЩ, Канада, Гърция, Швеция, Израел, Ливан. Като цяло под 5% от общия дял на производството отива за износ.
Как гледате на идването на "Карлсберг" в България?
- Не ни притеснява, приветстваме "Карлсберг" и конкуренцията в България.
Не възнамерявате ли да придобиете още една фабрика?
- Това е въпрос от компетенцията на акционерите на "Загорка". Това не е изключено, но не е и в непосредствените планове на акционерите. Имаме необходимия капацитет и сега.
Докъде стигнаха делата срещу "Загорка" за рекламата?
- Делата са осем. Смятаме, че те са без основание и засега са без решение. Не знам какви трябва да сме, за да правим "мачовистка" реклама в България, при условие че знаем кой купува бирата. Хората около мен трябва да не четат маркетинговите си проучвания, за да не знаят кои са им потребителите. По всякакъв начин целим да намерим баланса, защото прекрасно виждаме кои са ни потребителите.
"Загорка" се ръководи от правилата за пазарно и обществено поведение на "Хайнекен". В много насоки си налагаме самоограничения - няма реклама на "Загорка", свързана с насилствен спорт, с автомобилизъм или насочена към деца.
Защо финансовото министерство не прие вашето предложение за плавно увеличение на акциза при бирата?
- Предложението ни до финансовото министерство за увеличаването на акциза беше да гледаме нивото на акциза от 2001 г. и нивото на акциза, което българското правителство се е ангажирало да постигне по определените европейски директиви. В Европа и в момента няма унифицирани акцизи. Независимо от това Съюзът на пивоварите подходи конструктивно и предложи акцизът да не се увеличава шоково. Защото в Полша при подобен подход е последвало пречупване на една десетгодишна тенденция на нарастване на пазара на бирата. Искахме нивото да се постигне плавно. И досега не мога да кажа защо не приеха нашето предложение. Това, че няма пари в бюджета, не можеше да е аргумент, защото за 2001 г. акцизът от пивоварната индустрия беше 18 млн. лв. Индустрията работи, защо трябва да се поставя в стресово положение.
Как работите с производителите на ечемик?
- При предварително фиксирана цена. Нашите производители както знаят какво качество ечемик търсим, така знаят и на каква цена ще го произведат. Работим от три-четири години с един и същ екип от около 15 производители. Търсим основно производители, а не търговци. Годишно компанията изкупува над 20 хил. тона ечемик.