От януари 2003 година интернет-пейджърът ICQ става платен
Както е известно, слухове за това, че ICQ ще стане платена услуга, се разпространяват вече достатъчно отдавна. Сред потребителите дори се разпространяват призиви да се гласува за запазване на услугата в безплатния й вид - за това уж трябвали 2.5 милиона гласа. Изясни се обаче, че дори и такъв "референдум" няма да спасит интернет-пейджъра от комерсиализация.
Проблемът се корени в това, че акционерите на ICQ Inc. - новия собственик на компанията Mirabilis след придобиването от корпорацията AOL - са крайно недоволни от ситуацията, заварена към момента: стотици милиони потребители, умопомрачителен трафик, а полза почти никаква.
Рекламата, с чиято помощ ICQ Inc. едва-едва креташе, в последно време на практика престана да се продава. Все по-трудно е да се привличат рекламодатели, които заради ниската ефективност са загубили интерес към банерите въобще. От друга страна разходите за обслужване на все по-нарастващия брой потребители също толкова прекомерно са нараснали. Всичко това доведе ICQ Inc. до задънена улица, а акционерите заговориха открито за нежеланието си да издържат губеща компания.
Както съобщиха източници, заслужаващи доверие, AOL фактически е предявила на компанията ултиматум: или предприятието ще стане печеливше, или ще се наложи да бъде ликвидирано. Крайният срок е близо - януари 2003 година.
Трябва да се отбележи, че в ICQ Inc. си дават сметка, че с преминаване на платена основа мнозинството от настоящите потребители ще се откажат от услугата в полза на безплатни аналози, които в последно време са се появили немалко.
Изпълнителният директор на корпорацията AOL Time Warner Джонатан Милър е много недоволен от нерентабилността на подразделението ICQ и сам отдавна вече използва MSN Messenger.
Във връзка с това бивши сътрудници на Mirabilis дълго са си блъскали главите върху решение на проблема. Накрая са успели да измислят, както им се струва, приемлив вариант за изход от кризата, който отчита, че една от главните свободи на гражданите е свободата на избор.
По непотвърдени данни на събрание на акционерите на компанията, което ще се проведе в средата на месец ноември 2002 година, президентът на ICQ Inc. Сефи Вигизер ще направи следното предложение: на потребителите ще се даде право на избор от три варианта, които по-скоро могат да бъдат приети изключително всички заедно и едновременно.
Първият от тях е все пак безплатен, но услугите на интернет-пейджъра ще бъдат строго ограничени. Например човек ще може да използва услугата само в определено време на денонощието, като при това броят входящи и изходящи съобщения ще бъде ограничено, също както и броят символи. Да се въведат подобни ограничения не е толкова сложно, както може да изглежда на пръв поглед - да се предават над 450 символа в някои случаи не може и сега. Всъщност вероятността акционерите да одобрят дори такъв "първи вариант" е крайно малка, защото той, общо взето, нищо не променя, ако бъде приет без втория.
Вторият вариант е да се внася месечна абонаментна такса около $20 и да се използва услугата за неограничено време. Освен това потребителят може да плати и по-малка сума, но тогава ще трябва да избира един от тарифните планове. Отстъпки се предвиждат и за онези, които привличат нови "платени" абонати.
Последното, което се предлага да избере потребителят - това е нова рекламна схема, която действа на принципа на вариант №1 в по-щадящ вид: може безплатно, но ограничено да се използва ICQ, но при това във всички съобщения, направо в текста, ще се включва реклама. Това ще изглежда например така: "Здравей :) Как вървят нещата при теб? Как са жената, децата? А, вчера опитах кафе "Х" - отличен вкус и съвсем не е скъпо! Утре ще ходим ли на пикник?"
Разбира се, сведенията за комерсиализацията на ICQ изглеждат малко неправдоподобни, но за потвърждение могат да служат следните факти: стопаните на услугата никога официално не са заявявали, че компанията няма да взима пари от потребителите, страничката на сайта на ICQ, където по-рано стоеше информация за възможно заплащане, е или унищожена, или е в процес на реконструкция.
И накрая - слуховете за заплащане на услугата, които отдавна и упорито се разпространяват, както е известно, не възникват на празно място.