Международно признание получи модна къща “Виктория уникат”

Международно признание получи модна къща “Виктория уникат”

Лошият имидж на България е единствената пречка за успеха й на външния пазар, смята Росица Парашкеванова, управител на фирмата

Антоанета Баева

Търговската марка за производство на луксозни мъжки вратовръзки "Виктория уникат" завършва годината с две престижни награди от международната бизнес общност. Фирмата е номинирана за почетната награда на EMRC EuroMarket за мениджърски постижения и особени заслуги в бизнеса. EMRC е център за европейски пазарни проучвания, който всяка година връчва своите награди за качество и развитие. През 2002 г. асоциацията отбеляза своята десетгодишнина, а церемонията по награждаването на 16 декември в Брюксел беше част от форум EuroMarket 2002 "Развитие на частния сектор и привличане на инвестиции в страните с икономика в преход". Варненската модна къща е препоръчана от българското посолство в Брюксел и международната бизнес мрежа на EMRC.

"Виктория уникат" беше отличена и с първа награда за уникалния й фирмен сайт www.victoriaunique.com от I.A.W.M.D. - международна асоциация на уебмастерите и дизайнерите със седалище Уелингтън, Флорида. Отличието се присъжда на интернет сайтове с отличен дизайн и съдържание след гласуване от всички членове на асоциацията.

Миналата година също донесе успех на варненската фирма - тя спечели международната награда за търговски престиж на "Трейд лийдърс клуб" за 2001 г., която собствениците получиха в Мадрид.

"Виктория уникат" е основана през 1995 г. във Варна със 100% частен капитал. Персоналът е 32 души. Росица Парашкеванова е основател, управител и главен дизайнер на фирмата. Родена е в Добрич, където учи в математическа гимназия. Завършва машинно инженерство в техническия университет във Варна. Преди основаването на "Виктория уникат" се е занимавала с търговия на дамска и мъжка конфекция. "Оттам ни дойде идеята. Имахме доставчик на вратовръзки, който никога на успяваше да изпълни изискванията ни за качество и сроковете на доставка", разказва Парашкеванова.

Според нея за успеха на фирмата най-важен е мотивираният екип и упоритото поддържане на безукорен имидж. За добрия прием на международния пазар решаващо е и високото качество на използваните материи - вратовръзките се изработват от специализирани платове, така че няма опасност да срещнете жена с пола от същия плат като вашата вратовръзка, обясни тя.

Основните проблеми в бизнеса у нас според опита на Парашкеванова са бюрокрацията, високите данъци и ниската покупателна възможност. Въпреки това за последната година "Виктория уникат" е отбелязала 10% ръст на продажбите. Напоследък се правят и големи поръчки за т.нар. сувенирна реклама - вратовръзки с логото на определени институции, уточни Парашкеванова. Според нея чуждите марки губят в конкуренцията с българската фирма заради по-високите си цени, на които се продава същото качество. Единствената пречка по пътя към успеха зад граница по нейно мнение е предубеждението към страната ни и лошият имидж на България.

Всеки месец фирмата има нови предложения, като постоянно се поддържат между 800 и 1200 десена вратовръзки. Сериите са малки. Фирмата изработва и вратовръзки по поръчка, като в тях може да бъдат втъкани дори фотографии. В новата колекция на "Виктория уникат" акцент са червеното, жълтото и синьото. Характерни за сезона са райетата, каретата и бродериите. Предпочитана материя е естествената и полиестерната коприна, както и съчетанието на коприна с вълна.