Сивият внос намалява продажбите на маркови парфюми
Рекламната кампания за нов парфюм струва десетки хиляди лева, обобщават дистрибуторите. Контрабандният вносител използва момента на популяризиране на марката и внася стоката на по-ниска цена. Не се плащат мита и данъци, което прави предлаганата от тях стока още по-евтина.
"Получава се порочен кръг", описва последващата ситуация Христо Влахов, бранд мениджър на парфюмите "Диор" за България. "По-евтиният сив внос понижава продажбите на изрядните компании. Това от своя страна "затрива" марката", смята Божкова.
"Парфюмът от "сива" партида в повечето случаи е с променен аромат и цвят", обясни Влахов. А много често е и с изтекъл срок на годност.
Нелегалните вносители закупуват стоката си от италиански и германски магазини, които "изчистват" складовете си при наближаване крайния срок на годност, твърди Влахов.
Животът на един парфюм най-често е 3 до 5 години, ако опаковката не е отворена и се съхранява при определена температура и светлина.
Това са изискванията не само към складовите помещения, а и към самите магазини. "В магазина задължително трябва да има климатик, достатъчно място за излагане на цялата серия от дадена марка, която да е подредена по подходящ начин", разясни още Влахов.
Производителите имат изисквания към представителствата да предлагат цялата серия продукти, докато контрабандният внос е съсредоточен само върху парфюмите. Клиентът обаче не може да разчита само на приличния
вид на магазина, смятат вносителите. "Клиентът трябва да гледа етикета на опаковката, на който са написани името и координатите на вносителя, срокът на годност и начинът на употреба", каза Буря Куртакова, бранд мениджър на "Шанел" за България. Случвало се е обаче някои от етикетите на вносителите да са имитирани и поставяни на опаковки, които също са от "сивия" внос, твърди тя.
"Шанел е фамилна компания и това е дало отражение върху намалелия сив внос на марката и в България", обяснява Буря Куртакова. Марката е една от малкото в страната, която отчита намаляване на щетите от сивия внос. Според Куртакова това се дължи на строгия контрол, който централата упражнява върху разпространението на продуктите с марката "Шанел" по света.
"Родната администрация трябва да предприеме сериозни мерки срещу нелегалния внос, защото загубите от пропуснати ползи са много големи", смята Христо Влахов. Според наблюдения на вносителите митническите служители не разполагат със списък на официалните вносители, което би улеснило разграничаването на регламентирания от сивия внос.
Представителите на чуждите компании са единодушни, че Комисията по търговия и защита на потребителите трябва да засили контрола върху продаваните стоки. Вносителите разказаха, че ХЕИ често прави проверки на оторизираните компании, но по техни наблюдения такива липсват в магазините.
Корените на сивия внос в България са разнопосочни, но понякога той е предизвикан и от действията на самите производители. Най-пресният пример за това е времето след терористичните атентати в САЩ на 11 септември 2001 г. Акциите на повечето от козметичните компании се търгуват на фондовите борси, което ги задължава да изготвят редовни финансови отчети. Това според специалистите кара компаниите да бързат да продават част от козметиката си, без да предвиждат възможността, че част от стоката попада в райони по света, където бързо се правят добри копия. Така например, парфюмите бързо стигат до Дубай, който се е превърнал в нарицателно за извор на контрабандна стока.
----------------------------
Официални вносители на по-известните парфюми в България
Notos България - CHANEL, Dior, Givenchy, Issey Miyake, Jean Paul Gaultier, Lancaster, Davidoff, Joop, Chopard, Nikos, Jil Sander, Jennifer Lopez, вече и Dolce&Gabanna, Moschino
Козметик плюс - Kenzo, Guerlain, Azzaro, Thierry Mugler, Aigner
Еveret България - Lancome, Biotherm, Armani, Ralph Lauren, Lanvin, Bulgari, Calvin Klein, Ungaro, Ferragamo, Cacharel, Helena Rubinstein, Phytomer, Paloma Picasso, Guy Laroche, Cerruti, Lagerfeld, Valentino
Selecta България - Gucci, Rochas, Escada, Chevignon, Ted Lapidus, Balenciaga
Blick - Iceberg, Ferre, Byblos, Benetton
Sarantis България - La Prairie, Boss, Nina Ricci, Versace
Via Commerce - Carolina Herrera, Paco Rabanne
Transimpex - Sergio Tacchini