Инж. Боряна Манолова: Машиностроителният бранш оцелява благодарение на експорта

Инж. Боряна Манолова: Машиностроителният бранш оцелява благодарение на експорта

"Лифтън България" ЕООД е производител на ръчна и машинна хидравлична техника. Фирмата е 100% собственост на английската LIFTON Industries Plc, Лондон. Групировката "Лифтън" е на пето място в производството на хидравлична техника в световен мащаб. "Лифтън България" е приватизирана през 1994 г. и е една от малкото британски инвестиции у нас. След реализация на инвестиционна програма за периода 2002-2003 г. "Лифтън България" ще стане основен производствен център на групировката. Чуковете на русенското предприятие се ползват при разрушаване на бетон, пътни настилки, за трамбоване и уплътняване, за вторично разрушаване на скали, за разрушаване във вода и други.

- - -

В: Г-жо Манолова, "Лифтън България" стартира разширение на производството си чрез реализацията на амбициозна инвестиционна програма и желанието на собствениците в Русе да се обособи производственият център на групировката "Лифтън". Какво конкретно вече е направено?

- Инвестиционната програма, която стартира миналата година, се организира в две направления - закупуване на нови машини за производство и разширение на сградния фонд. Вече част от съоръженията са доставени, работим и по новата сграда на фирмата, която в началото на лятото ще е готова, както и по разширение на съществуващата. През миналата година вложихме 300 хиляди лева, а през 2003 г. по план ще инвестираме още 400 хиляди лева. Част от средствата са кредит от Райфайзенбанк. Инвестициите са свързани с разширение на производството и прехвърляне на цялата производствена гама на "Лифтън индъстрийз" в България. В Дания се изработваха ръчни хидравлични чукове и хидравлична станция. Първото изделие вече го усвоихме, в момента правим това за станцията. Хидравличните станции са компактни, предполагат лесно пренасяне и работа.

В: С какво 2002 г. се отличаваше за "Лифтън България" ЕООД?

- Предварителните резултати показват, че имахме една успешна година, като оборотът се е повишил с около 10% в сравнение с 2001 г. Това е малко повишение, но все пак тенденцията на постепенно нарастване, характерна за последните години, се запазва. Едно от завоеванията през миналата година беше финализирането на преговорите за дистрибуция на изделията на "Лифтън" на руския пазар. Индикациите след първата поръчка са добри, очаква се за годината да осигурим изделия за 200 хиляди евро за Русия. Финализирахме преговорите и подписахме договор с голяма английска компания за производство на багери, на които ние ставаме основни доставчици на хидравлични чукове от лекия клас. Машините им се продават на практика в целия свят, което означава, че и нашите изделия ще имат такава реализация. Първите количества по този договор вече бяха доставени миналата година. В момента преговаряме за подобни взаимоотношения с американска фирма.

В: Какъв дял от българския пазар в бранша заема "Лифтън"?

- През последните три години се наблюдава подем на продажбите на хидравлична техника на вътрешния пазар, което е свързано с наличието на проекти. Обикновено българските предприемачи са подизпълнители на ангажираните с тези проекти чужди компании. През 2002 г. обемът на продажбите на вътрешния пазар на изделията "Лифтън" е увеличен с 30% в сравнение с предходната година. "Лифтън" е познат сред специализираните клиенти в България. Все още е много важна рекламата не толкова в специализираните издания, колкото в препоръките и обмена на информация между самите ни клиенти. Разбира се, ние рекламираме и в специализирани издания в страната.

В: Как оценявате бизнес климата в България?

- Увеличението на продажбите е благоприятен факт и той означава, че има проекти, както и средства за подкрепата им. От друга страна, извън бранша потреблението се свива, имам предвид ежедневните нужди на хората, затова ние се стремим да подпомогнем персонала си с редица придобивки. Това правим с конкурентно заплащане, добри условия на труд, социални придобивки - безплатен транспорт, купони за храна, облекло, медицинско обслужване. В момента в предприятието работят 85 души, като увеличението от 73 до тази цифра дойде при стартиране на разширение на производството.

В: Как английските собственици гледат на икономическата ситуация в България в момента?

- Досега са инвестирани два милиона евро в предприятието, като поддържането на фирмата вече десета година и изпълнението на плана за инвестиции говори, че оценяват вложението си в България като много положително. Фирмата е пример за успешна инвестиция и една от малкото английски инвестиции в страната, а както е известно, британците са доста консервативни. Като цяло те са доволни от развитието на фирмата, качеството на изделията е на световно ниво и те могат да се продават в целия свят, включително и в САЩ, където изискванията за качество, шум, вибрации са особено завишени.

В: Как става подборът на персонала в компанията?

- Имаме много добър технически екип, с отлични познания и опит. Половината от персонала работи тук от самото създаване на фирмата, те са отделили години наред на това производство, а в същото време имаме и млади хора, които идват с ентусиазъм и идеи. Това е ценна комбинация. Същевременно имаме план за ежегодно обучение, което по преценка на нуждите е опреснително или квалификационно, може да е с вътрешни курсове или съвместно с външни организации.

В: Как виждате развитието на бранша в момента в България?

- Машиностроенето е традиционно силен отрасъл, но в последните няколко години малко фирми са успели да запазят предмета си на дейност. При нас положителното е, че работим за износ - над 80% от оборота се формира от него, тъй като българският пазар е твърде малък. Традиционно браншът беше обвързан към страните от бившия социалистически блок, който не може да се похвали с добра покупателна способност. В по-далечно бъдеще свиването на бранша ще създаде затруднения с кадрите. Затова пък на микрониво - в района на Русе, "Лифтън" е в много добри взаимоотношения с фирми като "Оргахим", Русенска корабостроителница и "Приста ойл". Икономическият живот в Русе напоследък не е достатъчно стабилен, тъй като много от фирмите се стремят да оцелеят и да намерят пазарните ниши.