Слави Хинов: Търговията с хранителни стоки зависи от регионалната икономика
- - -
В: Какви са финансовите резултати на компанията за 2002 г.? Не е тайна, че за много колеги от бранша тя не беше никак добра.
- Чистата ни печалба е около 40 хиляди лева, малко по-голяма от тази за 2001 г. Приходите са над 5.5 млн. лева. За разлика от повечето колеги на нас не ни повлия въвеждането на минимални осигурителни прагове, защото средната заплата във фирмата се доближава до тях и е 200 лева.
В: Успяхте ли да заделите средства за инвестиции, знам, че започнахте да въвеждате нова система за отчитане?
- Да, но засега експериментираме само в един от 15-те ни магазина. Предвидили сме да вложим 50 хиляди лева за въвеждането на електронен баркод и до 2-3 месеца той ще се използва в цялата ни верига, защото това е тенденцията в нашия бизнес. Засега обаче нямаме намерение да инвестираме в нови обекти заради свиването на пазара. Дори някои от тях, където клиентите са по-малко, използваме наполовина. Част от помещенията отдаваме под наем. Съобразяваме се с пазарните реалности, не си позволяваме да работим на загуба.
В: В този смисъл как виждате перспективата в търговията с хранителни стоки?
- Всичко зависи от икономическото състояние на региона. Безработицата кара хората да емигрират, а това влияе на оборота. Потреблението в момента се е свило и анализ на нашето дружество показва, че плевенчани остават в магазините средно по около 2.20 лева на ден, т.е. купуват си най-важното. Затова очаквам окрупняване на търговските обекти. Гаражната търговия ще замре, защото се прави от хора, които нямат опит. При оживление на промишлеността собствениците им ще предпочетат да работят в някое предприятие, без да рискуват. Освен това клиентите станаха по-взискателни. Предпочитат да пазаруват в чисти и добре подредени обекти. Единственото предимство на кварталните гаражи е, че дават стоки на версия, но от друга страна, това пречи да имат достатъчно оборотни средства и да зареждат с разнообразни и пресни продукти.
В: През пролетта ще заработи и хипермаркетът на "Била" в Плевен. Притеснява ли ви конкуренцията?
- Не, приемам присъствието на световната марка като предизвикателство, макар че съм заложил в бизнес плана за 2003 г. намаляване на продажбите с 10 на сто точно заради старта на "Била". Това ще се отрази по-скоро на обектите, които са на самообслужване. Ние предпочитаме да не избързваме. Първо ще въведем електронното отчитане и впоследствие ще пуснем колички в нашите магазини. Трябват сериозни инвестиции за контрол на клиентите. Повечето супермаркети в Плевен, които са на самообслужване, не могат да си го позволят и търпят сериозни загуби. Аз държа всичко да става постепенно, за да нямаме дългове и кредити, които трудно да обслужваме.
В: Стотина търговски работници минаха за година през обектите ви и напуснаха или бяха освободени. В същото време давате добри заплати. Каква е причината за текучеството?
- Просто не всички хора стават за необходимата работа. Повечето продавачки идваха от местното бюро по труда. Вярно, безработни са, но трябва да преценяват сами дали могат да се справят с работата, а за нас при тази конкуренция това е от изключителна важност. Затова ми се иска от Националния осигурителен институт (НОИ) да работят по-активно с работодателите. Ето, сега се регистрират новите трудови договори и на мен ще ми бъде полезно НОИ да ми предостави информация за конкретния човек от предишния му работодател. Става дума за един вид обратна информация. Така работниците ще бъдат по-отговорни - като знаят, че ако напуснат и поискат да отидат да се трудят в друга компания, ще трябва да получат и съответната препоръка.
В: Да, но държавата има интерес да намалява безработицата…
- Така е, но ако предлагат неподходящи хора, особено в нашия бранш, където наемаме работници със средно образование, това ще се отрази на продажбите, а оттам и на данъците, които плащаме.
В: А как работите с доставчиците, успявате ли да контролирате качеството на стоките, които получавате от тях?
- С доставчиците е друго. Конкуренцията е голяма сред тях, особено между производителите на хлебни и млечни изделия и на безалкохолни напитки. Ако не съм доволен от някой или цената ми е висока, го сменям. Нямам избор, пазарните условия важат за всички.
В: Как виждате бъдещето на търговията с хранителни стоки?
- Песимистично, особено за региона при тези темпове на инвестиции. Специално за дружеството се стремя към запазване на сегашните обеми в продажбите и постепенно обновяване в обслужването, като до 2-3 години нашите клиенти ще могат да се разплащат с дебитни карти. За съжаление всичко става бавно, но ние поставяме сигурността и качеството на обслужване на първо място. Просто няма смисъл от инвестициите в огромни обекти, които ти носят престиж в началото и дългове впоследствие.