Валери Александров: Държавата не трябва да бяга от ангажиментите си към бизнеса
В: Г-н Александров, разкажете нещо за историята на компанията си - как започнахте и докъде стигнахте за десет години?
- Отначало, когато започвахме, бяхме само двама души - един заварчик и аз. Аз бях технологът, конструкторът, мениджърът, завеждащ маркетинг, финансовият експерт. Постепенно увеличавахме броя на специалистите. През 1996 г. станахме 13 души и тогава започнахме да получаваме поръчки от БМФ и от други по-големи организации. Сега във фирмата работят 30 щатни служители и сами подготвяме кадри. Работим съвместно с МЕИ - Варна, и филиала на института в Сливен, а също и с Военноморското училище. Завършващите училището стажуват тук и се подготвят като дипломанти - при нас разработват дипломните си работи и след това ги защитават. Във фирмата работи и синът ми, който завежда търговския отдел.
В: Какъв точно е предметът на дейност на компанията ви?
- Компанията е специализирана в кораборемонтната дейност, касаеща възстановяването на корабни резервни части и корабни гребни винтове. Притежаваме пет международни сертификата - на английския "Лойдс", на българския и руския корабен регистър, на Бюро "Веритас" - Франция. От 17 декември 2002 година сме сертифицирани по ISO 9001/2000. Единствени в България сме оторизирани от "Лойд"-овите организаци за възстановяване на корабни гребни винтове. Това е една много тежка и отговорна работа.
В: Кои са вашите клиенти?
- Основни наши клиенти са Параходство БМФ, "Делфин - 1", "Кроношпан", Трансвагон-Бургас, "Елкабел", "Трансимпекс", Пристанище Бургас, Варнененската и Бургаската корабостроителница, Кораборемонтен завод - Бургас, Кораборемонтен завод "Одесос" - Варна, "Чакъров" ООД - Варна, КТИ - Варна, "Мицубиши" и др. Обслужваме вече ТЕЦ- Бургас и Варна, ТЕЦ "Бекел" - Стара Загора, като възстановяваме скъпоструващи и отговорни детайли, работещи в много тежък режим на натоварване. Притежаваме собствена база в Бургас, в близост до "Елкабел" в промишлената зона, която е свързана с механичната обработка на детайлите и възстановителната дейност, касаеща технологичните цикли. Затворили сме целия технологичен цикъл от първоначалното преглеждане на детайлите до окончателното им издаване.През 2000 г. приватизирахме бившата фирма "Агромашинаимпекс" - Бургас, и създадохме тази база, която е с пълното техническо и технологическо оборудване, необходимо за развитие на бизнеса. Има както открити площи за разположение на голямогабаритни детайли от 16-17 тона, така и закрити халета.
Нямаме рекламации до момента. Стараем се да поддържаме високо ниво на качество, за което ни заължават и международните стандарти. Поддържаме добри контакти с чуждите фирми "Вьолер", ESSAB, DELORD, LINKALN, които са наши постоянни доставчици на материали. С тях съгласуваме технологиите и разработваме съвместно нови технологии с приложение и значим икономически ефект. В цяла Западна Европа в този бранш се възстановяват около 75% от детайлите. Технологиите постоянно се усъвършенстват и ние внедряваме всички нови неща, които са практика в чуждите държави. Стремим се да бъдем на едно добро световно ниво.
В: Какъв обем инвестиции направихте, за да развиете бизнеса си?
- Само за последната година и половина сме вложили над 250 хил. лева за реконструкция на придобитата от приватизацията база и увеличихме с 15 % броя на работните места.
В: Единствено вашата база ли използвате за ремонт или имате работни групи, които могат да реагират и по други пристанища?
- Изпращаме специалисти по всички пристанища на българското Черноморие. Имаме мобилен екип, който отива на място, прави десектация и след това се изпраща работен екип, оборудван с необходимите части, който изпълнява задачите. Ремонтирали сме на място кораби във Варна, Бургас, Русе, Царево - навсякъде, където е възниквал проблем, който може да бъде решен на място.
В: В какво състояние се намира българският флот според вас?
- В много тежко състояние. Корабособствениците не могат да отделят достатъчно средства за поддръжката на корабите, с което се намалява и качеството на ремонтите, а оттам и животът на съдовете. Причината за това е, че липсват товари, гарантиращи финансова стабилност на корабособствениците.
В: Какви са основните проблеми във вашия бизнес?
- Каквито са проблемите в цялата страна - бавно изплащане на задълженията от клиентите, допускане на задлъжнялости от фирма към фирма. Някои плащания се точат с години. Трудно е.
В: С какво съобразявате плановете си?
- С икономическите перспективи в държавата. А те в момента според мен не са блестящи. Въпреки това не работим ден за ден, гледаме да запазим нивото на технологичната екипировка и високия професионализъм на техническите кадри.
В: Ако в региона бъдат настанени трайно части на НАТО, това ще увеличи ли обема на вашата работа?
- Не. Те нямат интерес да развиват нашата икономика и всичко си доставят от чужбина, независимо че ние имаме международните стандарти и сертификати, които важат за Канада, Австралия и САЩ. За да има достатъчна по обем работа, трябва да се променят много неща, които не зависят от нас. Трябва да има ангажираност към бизнеса от страна на държавата.
В: Как се справяте с конкуренцията?
- Поддържаме връзка с няколко фирми със сродна дейност в Холандия, Финландия, Германия. Сверяваме си часовниците с тях. Те обаче казват - с поръчки не можем да ви помогнем, елате да работите при нас. Е, ние пък не искаме да работим в чужбина, а да развиваме българската икономика. Оставаме в България твърдо. Ще се опитаме да работим в тази трудна икономическа обстановка независимо от финансовите затруднения и нелоялната конкуренция. Надяваме се да има и по-добри дни за българския морски бизнес.