Продажбите на хардуер чрез дистрибутори се повишават
Тази тенденция се дължи на гъвкавите ценови схеми, предлагани от дистрибуторите.
Най-големите дистрибутори в страната според оценката на СBN са 27. Пет от тях държат една трета от вноса на хардуер и около 50% от доставките в дистрибуторските канали. През 2002 г. ръстът на доставките се оценява на 6-10% в сравнение с 2001 г.
Най-предпочитаният доставчик на монитори е "Мост компютри", а в този сегмент най-голям ръст на продажбите е отбелязала "Омакс трейд", дистрибутор на "Самсунг". Принтери се поръчват най-често от "Поликомп", дистрибутор на "Хюлет Пакард", а най-голям ръст отбелязва "Торнадо системс", филиал на румънски дистрибутор. Тази оценка е направена на база събрани мнения от ИТ дилърите в страната, обясниха от агенцията. Двете продуктови линии са със сигурен пазар за над 10 млн. долара годишно.
"И сравнително по-младите, независими ИТ дистрибуторски фирми на пазара в страната имаха трудна, но полезна година на натрупване на опит и доверие. Нашите непосредствени впечатления от "Ейбъл системс", "Комел софт мултимедиа" и "Фри нет" са, че макар и от значително по-различен калибър, с малки екипи, те също залагат на професионализъм и коректност, смятат анализаторите Людмил Стойчев и Бисер Панов.
Между 250 и 270 са локалните компании, които оперират на регионалните ИТ пазари през 2002 г. В цялата страна те са около 700. "Нормален пазар има в 12-15 града от 27-те областни центъра извън София", твърдят от CBN. Само в осем регионални центъра местните компании имат сумарни продажби от над 1 млн. долара годишно.
В Пловдив оперират 33 локални компании, а 86 са офисите на
софийски компании, което е най-много за цялата страна. Варна е
градът с най-много регионални компании от ИТ бизнеса - 54.
Морската столица е и с най-високата степен на насищане от ИТ
компании. Една компания обслужва около 3 хил. жители.
"Повечето регионални компании от бранша са със сравнително неголеми обороти и не са достатъчно стабилизирани. Липсата все още на прецизирана професионално и добре поднесена информация и обучение на място от големите ИТ доставчици води до логично непознаване и непрактикуване на модерни маркетингови инструменти", се казва в анализа. Конкуренцията на местна почва с ИТ фирми от София засилва трудностите в развитието на силни регионални фирми от бранша, категорчни са авторите.
В София се планират и изразходват над 50% от ИТ бюджетите, което също лишава локалните фирми от бранша от поръчки от и без това малките регионални пазари. Немалко местни представители са намерили сравнително добро решение, като са се кооперирали с по-големи фирми и извършват регионален сервиз за различен софтуер и хардуер, но това им пречи да се развиват самостоятелно и носи риск от некоректно партньорство, се казва в проучването.