Големите авиопрезозвачи се съюзяват, за да избегнат кризата

Големите авиопрезозвачи се съюзяват, за да избегнат кризата

Големите авиопревозвачи продължават процеса на засилване на връзките помежду си, за да се справят със задълбочаващата се криза в сектора. Това пише в анализ на бранша във в. "Уолстрийт джърнъл". Според наблюдателите, цитирани от вестника, следващата стъпка от стратегията на трите големи алианса на компаниите от бранша ще е опит за контролиране на цената, на която купуват самолетите си.

Алиансите в индустрията са три: "Стар алианс" (в който влизат "Юнайтед еърлайнс", "Луфтханза", "Сингапур еърлайнс" и бразилската "Вариг"), "УанУърлд" ("Американ еърлайнс", "Бритиш еъруейз", "Катай пасифик" и "Куантас") и "Скайтим" ("Делта еърлайнс", "Ер Франс", "Кореан еър" и "Аеро Мексико"). Всеки от тях осигурява на компаниите възможност за по-евтино закупуване на всичко необходимо за дейността им - от одеала за пътниците до гориво, като сега фокусът ще се пренесе върху най-скъпата инвестиция на гигантите в бранша - самолетите. Анализатори са на мнение, че заявеното намерение от страна на авиокомпаниите да намалят разходите си за закупуване на нови машини може да стане по два начина - или чрез използването на един и същ самолет от няколко компании, или чрез оказване на натиск върху производителите.

Използването на един и същ самолет от няколко авиокомпании е голямо предизвикателство, тъй като е свързано с много текущи разходи по поддържането на машината спрямо стандартите на съответната компания, но ще доведе и до икономии от мащаба на дейността, тъй като един и същ самолет може да обслужва една дестинация на много компании. Според наблюдатели в момента тече процес на уеднаквяване на интериора на компаниите. Оказването на натиск върху производителите засега не е силно застъпено в стратегиите на алиансите, тъй като то граничи с картелирането, но според анализатори големите производители на самолети ще се поддадат на очаквания неформален натиск. Причината за това се крие и в намалените заради кризата приходи на компании като "Боинг", "Еърбъс" и други.

------------------------------

Кризата в сектора води до драстични съкращения на разходите за всички компании в бранша, които могат да бъдат избегнати със засилване на кооперацията между компаниите. По данни на инвестиционната банка "Мерил Линч" обявената програма на "Нортуест еърлайнс" за намаляване на разходите с 1 млрд. долара на година щеше да изисква намаление само със 780 млн. долара (или с 22% по-малко), ако компанията беше в някой от тези алианси.

Данни за таблица

Прогнозни данни за растежа на борсовите авиоиндекси при успешна програма за задълбочаване на партньорството (в %)

Индекс 2-ро трим. 3-то трим. 4-то трим.

S&P 2.53 2.55 2.60

FTSE 2.45 2.75 3.13

DJIA 2.50 2.55 2.65

NIKKEI 2.00 2.10 2.25

Източик: Citigroup