Наддаването за акции на "Албена автотранс" започва от 18.14 лева
Транспортното дружество "Албена автотранс" АД е едно от малкото предприятия в списъка за масова приватизация, които работят добре и инвестицията в техни акции има добри шансове за успех. Лошото за собствениците на инвестиционни бонове и компенсаторки, с които ще може да се плаща на централизираните търгове, е, че държавата предлага само 2000 акции от предприятието, равни на 1.026% от неговия капитал. Минималната цена, на която ще се пуснат книжата, е 18.14 лв., платими в непарични средства.
Според изпълнителния директор на "Албена автотранс" Данчо Скотаров компанията е добра за вложения в акции. Това показва и увеличението на капитала на дружеството през 2001 г., когато "Албена" АД закупи 50 000 книжа с емисионна стойност от 16 лв. за бройка. Добри са и постигнатите резултати на предишните бонови търгове - цени от съответно 27.78 лв. и 81.71 лв. Това означава, че за приватизацията на остатъчния пакет от дружеството ще отидат вероятно между 60 хил. лв. и 160 хил. лв. номинал. Инвеститорите ще могат да подават заявки за участие в двуседмичен срок от 23 юни - поне според предварителните разчети на Агенцията за приватизация.
През 2002 година "Албена автотранс" реализира около 400 хил. лв. печалба, а приходите му от продажби са за 6 млн. лева. На годишното общо събрание, проведено на 14 май, акционерите гласуваха за дивидент от 2 лв. за акция, заяви Скотаров.
Предприятието се контролира от "Албена инвест холдинг", който притежава 60.532% от неговия капитал. Други 25.641% се държат от "Албена" АД. Дружеството не е публично, което означава, че акциите му не се търгуват на Българска фондова борса - София. Капиталът му е точно 195 хил. лв., като държавата притежава общо 3.911% от него.
По принцип има голям интерес към акциите на дружеството, но той е свързан с покупката на големи пакети. Дори финансово-брокерска къща от София е предлагала да закупи мажоритарен пакет от предприятието, заяви Скотаров. Очевидно обаче преговорите с основните собственици не са дали резултат. От "Албена инвест холдинг" казаха, че по принцип проявяват интерес към държавните пакети на всичките си дъщерни дружества, така че вероятно ще подадат заявка и за 2000-те книжа от "Албена автотранс". Ако се пресметне, че "Албена" е платила по 16 лв. за акция от увеличението на капитала през 2001 г., и се премине към ориентировъчна цена на инвестиционните бонове, каквато търсят техните притежатели от 15% от номиналната им стойност, може да се окаже, че акциите на дружеството ще струват дори над 100 лв. едната. Повечето инвеститори вероятно ще си правят сметките през разпределяните от транспортната компания дивиденти.
Дружеството се занимава изцяло с транспортна дейност, като обслужва основно външни автобусни линии. Пътническите превози са до Македония, Турция, Чехия и Украйна, заяви Скотаров. "Албена автотранс" организира и чартърни полети до Одеса, Киев и Лвов, които са свързани с туристически програми по българското черноморие. За целта обаче се наемат самолети, тъй като компанията притежава парк от 60 автобуса. Вероятно дружеството ще организира и туристическите авиоексурзии до съседните държави, които "Албена" АД ще предлага за своите клиенти от това лято.
Редовните линии във вътрешността на страната са основно София-Албена и между черноморските градове. Отскоро "Албена автотранс" обслужва и транспорта до Приморско. Международният младежки център в южния град беше закупен от "Албена" АД в края на 2001 година. Конкуренцията в сектора е от страна на дружества от другите големи курорти като "Златни пясъци травел" и "Слънчев бряг транспорт", както и големите превозвачи из страната. "Албена автотранс" предлага и обиколки на България за туристи.
-------------------
Минималната цена от 18.14 лв. за акция е добра за инвестиции в "Албена автотранс", смята изпълнителният директор на дружеството Данчо Скотаров. Той заяви, че общото събрание е гласувало дивидент за 2002 г. от 2 лв. за акция.
Според брокери акциите на "Албена автотранс" са добри за вложения на непарични платежни средства, но пакетът е твърде малък, за да привлече сериозни инвеститори.