Потреблението на ирландско уиски набира скорост

Потреблението на ирландско уиски набира скорост

Консумацията на уиски в България през последните две години се запазва, но се повишава тази на ирландската напитка. Това обясниха вносители на известни марки пред "Дневник".

"Данните, с които разполагаме, показват, че през 2002 година в страната са внесени 190-200 хил. каси уиски, обясни Ели Георгиева, директор на "Диаджио", позната доскоро като UDV, вносител на скочовете "Джони уокър", "Джей енд Би", "Белс", "Дъмпъл", "Кардю", водката "Смирноф", джин "Гордънс" и др. Една каса съдържа девет литра уиски. През 2001 г. вносът е бил в приблизително същите рамки. През 2002 г. е реализиран внос на 25 хиляди каси ирландско уиски.

"Потребителите изоставят популярните у нас американско уиски и скоч, защото предпочитат "модерна марка", обясни Маргарита Методиева, бранд-мениджър на "Тюламор дю", което се внася в България от "Алайд домек".

"Въпреки че цената на "Тюламор дю" е с около 15% по-висока от останалите напитки в категорията, това не влияе отрицателно на търсенето", допълни Методиева. Консуматорите на марката подхождат към покупка с презумпцията, че щом е по-скъпо, следва да е по-хубаво. България се отличава от повечето световни тенденции и при сегментирането на консуматорите на уиски, твърди тя. По света уискито се възприема като мъжко питие, а в България съотношението мъже-жени е 50:50, сочат проучвания. От вносителя на "Тюламор дю" твърдят, че проучванията им показват, че през 2000 г. познаваемостта на марката у нас е била едва 15%, а в началото на януари 2003 г. вече е 65%.

Методиева обясни, че от световното потребление на уиски 2% се падат на ирландското, докато преди десет години процентът е бил един. "Десет процента от световното потребление на ирландско уиски е на "Тюламор дю", съобщи тя.

Според проучване на вносителите през 2002 година на ирландското уиски се падат около 5% от целия пазар на уиски у нас, което е значително увеличение в сравнение с 2001 г. В България най-консумираните марки ирландско уиски са "Джеймсън", "Тюламор дю" и "Бушмилс".

"Потреблението на бърбън в страната също расте, макар и с минимални размери", обясни Ралица Скорчева, бранд-мениджър на "Джим Бийм", внасян от "Максиум България". Според нея повишението през миналата година е с около 2-3% в сравнение с 2001 г., а между 5 и 8% от пазара на уиски в страната се заема от бърбъна.

По данни на "Максиум България" продажбите на концентриран алкохол в страната през миналата години са били 398 хил. деветлитрови каси, от които на уискито се падат 213 хил. каси. Проблемът, който стои за разрешаване пред вносителите на марков алкохол, е паралелният внос от нелицензирани компании. Делът на контрабандния внос е оценяван от представителите на около 30% от общото потребление.