Качеството на българския туризъм трябва да се подобрява
В: Г-н Рончевич, какво означават туристическите дестинации към България за туроператора "Томас Кук"?
- България се развиваше много силно през последните пет години в системата на "Некерман", а през последните две години - в системата на "Томас Кук". Разбира се, в сравнение с Испания и Турция цифрите са все още ниски, но целта на нашата компания е още през следващата година да осигурим 200 хил. гости за България. Не бива да съпоставяте броя на туристите, които осигуряваме за страната, към всички, тъй като ние сме огромна структура. Мога само да ви кажа, че през 1969 г. доведохме тук 1100 души, а тази година имаме 170 хил. туристи.
В: Какви инвестиции сте направили досега в България?
- Само за последните пет години инвестициите са над 40 млн. евро. С тях реновирахме над 20 хотела, добихме участие в 7 хотела от групата на "Златни" АД в "Златни пясъци", както и участвахме в построяването на 4 нови хотела от веригата "Иберостар" и един хотел на "Ифа". Ако говорим и за миналите години - инвестициите са общо над 75 млн. евро. Ще инвестираме и в бъдеще.
В: Как започнахте преди 35 години дейността си в България? Какво беше характерно за туризма тогава?
- За първи път дойдох в "Слънчев бряг" през 1968 г. Имаше шест хотела и всички имаха сключени договор с нашите конкуренти, т.е. днешния ТУИ. По същото време курортът Мамая в Румъния работеше само с "Некерман", а България - с ТУИ. Наистина "Некерман Рейзен" функционираше едва от четири години - малък туроператор като много други. С подкрепата на тогавашното правителство на България успяхме да подпишем за сезон 1969 цели три договора. Най-добре записаният хотел през първата година беше новопостроеният тогава хотел "Грамада", който и до ден днешен е в нашата програма. Доведохме тук 1500 туристи въпреки всички предразсъдъци по онова време. През следващите години се разрази същинска борба за оскъдния брой легла в страната ви. Тези легла бяха управлявани централно от София чрез държавната агенция "Балкантурист" и разпределяни процентно според комунистическите директиви между различните пазари.
За щастие тогава в българското представителство на нашия Комитет по туризъм работеха много компетентни хора, с които нашата фирма още от самото начало установи ползотворно сътрудничество. През 1974 г. наред с летището в Бургас започнаха и полетите през летище Варна.
В: Какви са впечатленията ви от
българския туризъм на този етап и какви препоръки бихте направили за неговото по-нататъшно развитие?
- Българският туризъм се развива много успешно, особено след като беше извършена приватизацията в отрасъла. Най-важното сега е да се запази съотношението цена-качество и непрекъснато да се работи за повишаване на качеството. Ако днес минете през Албена, Златни пясъци или Слънчев бряг, ще видите много нови четиризвездни хотели, които дават новия облик на туризма. Разбира се, тук вече са представени и големите хотелски вериги като нашите "Ифа" и "Иберо стар". В тази насока следва да се развива българският туризъм - към повишаване на качеството на услугите. С по-високо качество ще привличате и нови по-високоплатежни гости. Това е бъдещето. Твърдо разчитам и на политическата и икономическа стабилност на страната.
В: Има ли планове "Томас Кук" да развива зимния туризъм в България?
- Аз предадох флага на моя колега Маркус Лотнер. Още през следващите дни той ще има срещи и ще води разговори в тази посока, но ние не бива да обявяваме предварително нашите намерения, защото в България, както знаете, имаме конкуренция.
В: Как стои въпросът с конкуренцията в България за "Томас Кук"?
- Отминаха времената, когато се борехме за всеки хотел. Вече има достатъчно много хотели. Има и възможности за разработване на нови райони и територии. Така че място има за всички. В този смисъл туроператорите нямаме проблеми помежду си. Важно е, разбира се, кой кои райони ще поеме и ще управлява.
В: Как рекламирате България на външния пазар?
- Мога да кажа и за нас, и за всички чужди туроператори, че ние представяме България много добре във всеки един аспект. За съжаление не срещаме разбиране в българските представителства, които са отговорни за туризма. За тях оправданието винаги е едно - липса на бюджет. Разбира се, ние не рекламираме само едно нещо, а рекламираме страната като цяло - с красивата природа, хубавите плажове, чистото море, новите качествени хотели. Наблягаме на съотношението цена-качество и, разбира се, на допълнителните услуги и на ниските цени на бира, водка, минерална вода, храна. Погледнете в момента Испания, Турция, Тунис и ще видите, че там хотелите са пълни само наполовина именно поради високите цени - вън от хотелите цените са високи, а вътре - още повече.
В: Как ще се отрази приемането на България в Европейския съюз на туристическия бранш?
- Аз приемам напълно решението на Европейския съюз да приеме България за свой пълноправен член през 2007 г. Друга алтернатива няма. Още повече че България винаги е била неделима част от Европа. Разбира се, имаше време, когато тя политически беше отделена, но това време отмина и България трябва да е част от общото европейско семейство.
В: Вие ще се връщате ли в България като турист или за бизнес?
- Разбира се, аз вече съм почти наполовина българин. И занапред ще остана голям приятел на България. Още повече че не прекъсвам напълно дейността си в сферата на туризма. Ще идвам в България като съветник на хотелските вериги "Иберостар", "Ифа" и на други, които имат сериозни инвеститорски намерения. Това и занапред ще става в тясно сътрудничество с българската фирма "Елиттур", с която винаги сме имали перфектни отношения, защото в нея работят големи професионалисти.