Рекордни продажби на нови коли

Рекордни продажби на нови коли

Близо 19% е ръстът в продажбите на нови автомобили за първите шест месеца на годината отчитат от Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ). От януари до юни 2003 г. са продадени 7516 коли. Ако тенденцията за увеличаване на продажбите се запази, 2003 година може да се окаже рекордна от навлизането на пазарните принципи в бранша преди 13 години. Вероятността това да се случи е голяма, тъй като според автомобилните търговци силният период за бизнеса тепърва предстои. Най-много продажби по принцип се правят през последните три месеца на годината, и най-вече около Коледа. Тогава се очакват и специални предложения от вносителите, включващи отстъпки и различни подаръци при плащане в брой и много изгодни лизингови схеми.

Разнообразните възможности за разсрочено плащане са сочени и като една от основните причини за пика в продажбите. Близо 70% от покупките на нови автомобили през тази година са на лизинг, обясни председателят на СВАБ Стефан Хаджиниколов. В битката за клиенти вносителите предлагат гъвкави и пригодими към специфични изисквания схеми, а оскъпяването е все по-малко, като в определени случаи дори липсва.

Другата причина за ръста в продажбите е, че все повече хора си правят сметката колко ще им струва километър пробег с нов автомобил в сравнение с такъв, който постоянно се нуждае от ремонт. Разходите за резервни части и загубите на средства заради престоя по сервизи кара много бизнесмени и търговци да заложат на новите автомобили.

Данните за полугодието показват, че най-предпочитани от българите остават френските коли, на които се падат над 36% от продажбите. Най-търсената марка за първите шест месеца е "Пежо"(1366 продажби), следват "Ситроен"(697), "Тойота"(664), "Форд"(657), "Рено"(615), "Шкода"(520) и др.

Според данните на СВАБ най-много продажби се падат на автомобилите, попадащи в малкия и средния клас, които държат близо 40% от пазара. Запазва се и интересът към лекотоварните коли и товарните микробуси (около 22% от продажбите).

Класацията при вносителите е малко по-различна , защото някои от фирмите представляват няколко марки. Данните за полугодието показват, че няма промени в разпределението на пазарните дялове, като лидер остава "София франс ауто" с "Пежо" (18.17% пазарен дял), "Мото Пфое" ("Форд", "Волво", "Ягуар") е на второ място с дял от 10.46%. Жестока е битката за третото място, като "Автомотор корпорация" ("Ситроен"), "Промобил" ("Рено" и "Дачия") и "ТМ ауто" ("Тойота") имат почти еднакви обеми на продажбите.

От престижните марки най-продаваната е "Мерцедес", като "Балкан стар" реализира и все повече сделки с товарни и лекотоварни автомобили.

СВАБ води статистика за продажбите от нови коли у нас от 1992 г. насам, когато са продадени 8139 автомобила. Следващата година е изключително успешна за вносителите, като са изтъргувани 19 676 коли, постижение, което има шансове да бъде подобрено едва сега. Любопитно е, че тогава почти половината продадени нови автомобили са от добре познатата руска марка "Лада". Сега делът на "гордостта на руското автомобилостроене" е 3.10%.

През последните осем години пазарът на нови автомобили е в застой, като през 2002 г. са продадени едва 795 коли повече отколкото през 1994 г. Същевременно вносът на коли втора ръка се увеличава всяка година, като съотношението е 1 към 9 в полза на употребяваните моторни превозни средства. Много от тях са на възраст над 10-12 години.

Въпреки ръста в продажбите през миналата година (+7.45%) и първите шест месеца на 2003 г., сериозно раздвижване на пазара не може да се очаква, преди да се направят промени в нормативната уредба, която сега създава преференциален режим за внос на коли втора ръка, категорични са от СВАБ. Първата стъпка според вносителите е забраната на вноса на автомобили, които не покриват поне екокритерия "Евро 2". Румъния въведе това ограничение още през 1998 г., а от миналата година се регистрират само коли, покриващи "Евро 3". У нас към внасяните коли няма никакви екоизисквания.

Според данните на КАТ към края на 2001 г. в страната са регистрирани близо 3.374 милиона моторни превозни средства. 23% от тях са на възраст между 15 и 20 години, а близо 40 на сто са над 20-годишни. Едва 2.9% са нови - до пет години.

-----------------

Раздвижването на пазара на нови автомобили се дължи и на факта, че някои от марките смениха официалните си вносители. Търсейки място на пазара и подобряване на резултатите на предшествениците, те предлагат все по-добри условия на клиентите.

Последната смяна стана известна в началото на месеца, когато агенция АНА съобщи, че гръцката компания Autohellas е купила за един милион евро вносителя за България на "Ауди" и "Сеат" и франчайзер на Hertz Europe на българския пазар "Аутотехника". Autohellas взе за 1 млн. евро дела от 99.6 на регистрираната в Кипър "Бемал ауто" ООД.

През юли стана ясно, че германската марка автомобили BMW ще има нов представител в България от началото на 2004 г. Израелската "Камор" ще замени досегашния вносител "Дару кар".

Преди по-малко от година "Мицубиши" също смени официалния си представител у нас, като вместо от "Ратола моторс" японската марка се продава от "Балкан стар".

През последните няколко години с нови официални вносители са "Киа" и "Мазда", а съвсем наскоро свое представителство откри "Дайхацу".