“СОМАТ-Вили Бец” търпи загуби от принудителен престой край Нови Сад

“СОМАТ-Вили Бец” търпи загуби от принудителен престой край Нови Сад

Фирма "СОМАТ -Вили Бец" търпи огромни загуби от принудителния престой на трите си кораба "Ро-ро"пред Нови Сад, поради критично ниското ниво на Дунав. Това заяви директорът на "Корабна дирекция " на частния превозвач капитан Иван Йорданов. Той уточни ,че вече четвърти ден трите кораба на фирмата, натоварени със стока, принудително чакат отварянето на понтонния мост над Дунав при сръбския град Нови Сад.

Над понтонния мост при Нови Сад изчакват катамараните "Хан Тервел" и "Хан Аспарух", които са натоварени с леки автомобили и пътуват от германския град Пасау за Видин. Под мост, срещу течението на реката , изчаква катамаранът"Хан Крум", плаващ натоварен с пълния си капацитет към Германия, каза още капитан Йорданов.

Причината за принудителните престои, от които загубите се изчисляват в хиляди евро, е че сръбските власти имат сериозни проблеми при отварянето на понтонния мост при Нови Сад, поради критично ниските води на Дунав. Нивото на реката, уточни Йорданов, при Нови Сад е няколко пъти под критично ниското ниво за корабоплаване и затова мостът остава затворен. Това на практика блокира корабоплаването в тази част на реката.

От фирмата уточниха ,че във вторник сутринта четвъртият катамаран е отплавал към Горен Дунав от унгарското пристанище Комаром. Всичките кораби на СОМАТ са модерни плавателни съдове и те газят на дълбочина от 1,60 м и ниските нива на река Дунав не представляват опасност за тях. Затова те са натоварени максимално и пред тях на стои проблема за товарене под нормата, както е при други плавателни съдове, уточни капитан Иван

Йорданов.

Независимо от ниското ниво на водата, корабоплаването по Дунав в акваторията на видинското пристанище продължава, съобщиха дежурните в пристанище-Видин

До обяд днес дежурният в изпълнителна агенция "Морска администрация"-Видин нямаше данни за заседнали в акваторията на видинското пристанище кораби. От агенцията уточниха, че преминаването на плитчините и пясъчните прагове, в случай на засядане, става с провлачване на шлеповете, което оскъпява превозите и води до забавянето им. Това е принудило не малко транспортните фирми за спрат корабоплаването.

Подобно положение по река Дунав се е получило през 1991 година и тогава е било обявено извънредно положение за няколко седмици. Допълнителни трудности при тази ситуация, твърдят моряци, създава пясъчното дъно на българо-румънския дунавски участък. Течението на реката и корабните винтове раздвижват пясъците, изменя се дъното и се създават пясъчни наноси, които изместват плавателния път дори през 5 - 6 часа.