“СОМАТ-Вили Бец” търпи загуби от принудителен престой край Нови Сад
Над понтонния мост при Нови Сад изчакват катамараните "Хан Тервел" и "Хан Аспарух", които са натоварени с леки автомобили и пътуват от германския град Пасау за Видин. Под мост, срещу течението на реката , изчаква катамаранът"Хан Крум", плаващ натоварен с пълния си капацитет към Германия, каза още капитан Йорданов.
Причината за принудителните престои, от които загубите се изчисляват в хиляди евро, е че сръбските власти имат сериозни проблеми при отварянето на понтонния мост при Нови Сад, поради критично ниските води на Дунав. Нивото на реката, уточни Йорданов, при Нови Сад е няколко пъти под критично ниското ниво за корабоплаване и затова мостът остава затворен. Това на практика блокира корабоплаването в тази част на реката.
От фирмата уточниха ,че във вторник сутринта четвъртият катамаран е отплавал към Горен Дунав от унгарското пристанище Комаром. Всичките кораби на СОМАТ са модерни плавателни съдове и те газят на дълбочина от 1,60 м и ниските нива на река Дунав не представляват опасност за тях. Затова те са натоварени максимално и пред тях на стои проблема за товарене под нормата, както е при други плавателни съдове, уточни капитан Иван
Йорданов.
Независимо от ниското ниво на водата, корабоплаването по Дунав в акваторията на видинското пристанище продължава, съобщиха дежурните в пристанище-Видин
До обяд днес дежурният в изпълнителна агенция "Морска администрация"-Видин нямаше данни за заседнали в акваторията на видинското пристанище кораби. От агенцията уточниха, че преминаването на плитчините и пясъчните прагове, в случай на засядане, става с провлачване на шлеповете, което оскъпява превозите и води до забавянето им. Това е принудило не малко транспортните фирми за спрат корабоплаването.
Подобно положение по река Дунав се е получило през 1991 година и тогава е било обявено извънредно положение за няколко седмици. Допълнителни трудности при тази ситуация, твърдят моряци, създава пясъчното дъно на българо-румънския дунавски участък. Течението на реката и корабните винтове раздвижват пясъците, изменя се дъното и се създават пясъчни наноси, които изместват плавателния път дори през 5 - 6 часа.