В големия бизнес се влиза с ноу-хау от световноизвестни компании
Георги Попеску е роден на 16 февруари 1943 г. в град Крайова, Румъния. Бил е търговско аташе в различни румънски легации, сред тях тези в Югославия, Гърция, Китай, Полша. В България живее от 1986 г., заедно със съпругата си Попеску притежава компаниите GP commerce и EP commerce. В началото на месеца стана известно, че Георги Попеску ще развива съвместна дейност с компанията "Пирели" в Румъния. Пак по същото време компаниите EP сommerce и "Агрополихим", които са се обединили в консорциум, обявиха, че ще участват в наддаването за химическия комбинат в Турну Мъгуреле, който се продава от румънската Агенция за приватизация.
----------
В: Г-н Попеску, какви са взаимоотношенията, които създавате в румънското си предприятие със световноизвестния производител на автомобилни гуми, компанията "Пирели"?
- Преди две години EP commerce закупи 70% от завода за гуми в град Бузъу, който се намира на стратегическо място. Градът е разположен на 100 км от Букурещ, а производството му е познато почти в цял свят. Заварихме 720 работници и те продължават да работят в завода и сега. Предприятието не е продадено, но за да лансираме продукцията му в големия бизнес, решихме да внедрим ново ноу-хау. По принцип ноу-хауто в този бранш е концентрирано в няколко големи фирми, между които са "Пирели", "Мишлен", "Континентал". Има компании с утвърдено име и в бившия соцлагер, но те не са на нивото, на което ние искаме да бъдем. Затова постигнахме едно много добро споразумение с "Пирели", което включва освен ноу-хау и инвестиции за бъдещото развитие на завода. За десет години те трябва да бъдат около 22 - 25 млн. евро. Разбира се, "Пирели" ще придобие дял в предприятието. Не сме уточнили още точния процент на този дял, но до края на октомври всичко по договорните ни отношения ще се изясни. От "Пирели" се запознаха със ситуацията в завода, анализираха всичко.
В: Каква e бизнес средата в Румъния в сравнение с тази в България?
- Не бих казал, че бизнес средата в Румъния е по-добра от тази в България. Освен това заводите там са много стари, със стари технологии и са необходими много инвестиции, за да се модернизират. В Румъния обаче държавата предвидливо направи един много голям компромис - когато продава едно предприятие, тя го продава със земята и поема неговите задължения до датата на сключване на приватизационния договор. В България подобно нещо не се случва. Ако това беше станало и в България, може би много предприятия сега щяха да работят. Визирам големите "Химко" - Враца, "Агрополихим" - Стара Загора, и други.
В: Какви са плановете ви във вагоностроенето в България?
- Работническо-мениджърско дружество закупи Вагонния завод в Бургас преди четири години. Двама големи акционери има това РМД. Г-н Данев и аз чрез фирмата ми EP commerсe аз и Данев държим 66% от акциите на завода. Останалите акции са собственост на работниците. Запазихме всички кадри на завода, като успоредно с това увеличихме работните места от 200 на 500. Само през тази година сме открили около 80 нови работни места. Редовно изплащаме заплати и всяка година разпределяме дивиденти. През миналата година гласувахме 15 лева на акция, през тази година - 20 лева. Произвеждаме само за износ. В момента имаме подписани договори с Германия и Венецуела за производство на товарни вагони. Българската държава не възлага държавни поръчки. Монополистът БДЖ е в трудно положение, той почти си продаде или наряза парка и не знам докъде ще стигне. Товарният парк не е обновяван поне от 10 години. В пътническия транспорт въвеждат стари рециклирани вагони от Германия. Някои частни фирми, които извършват превози на големи товари като "Кремиковци", кандидатстват за лиценз за превозвачи, но такива лицензи все още няма издадени.
В: Какви инвестиции са направени в завода за последните четири години?
- Закупихме доста нови машини и линии за заварки, съобразени с европейските стандарти. Вложихме над 1.5 млн. долара. Взехме всички разрешителни и с одобрение от германските лаборатории нашите вагони могат да пътуват из цяла Европа. Около 600 вагона, произведени и отремонтирани, изнесохме само през миналата година, през тази година ще произведем повече. До края на годината трябва да предадем 100 нови вагона в Германия. Печалбата ни за миналата година беше в размер на около 16 млн. лева.
В: Вие сте и в петролния бизнес. Много от колегите ви закупиха хотели и се насочиха към туризма. Вие имате ли подобни планове?
- Имах такива планове, но вече приключих с тях. Имах дялово участие чрез фирмата си EP commerce в два от хотелите в курорта Слънчев бряг - “Байкал” и “Балатон”. Прецених обаче, че повече възможности за компанията ми има в други области. Освен това нямам опит в туризма и реших да продам дяловете си на съдружниците си.
В: Вие станахте инициатор за учредяването на ново бизнес общество. Какви са неговите амбиции?
- Събрахме хора, които са успели в бизнеса, влагат средства, осигуряват работни места, без да са ангажирани с политически сили. Това е една уникална бургаска инициатива. Една от амбициите ни е да вкараме хора от бизнеса в общинската управа, като излезем на изборите със своя листа за общински съветници. Ние плащаме всеки месец данъци. Само заводът “Транскомерс” плаща всеки месец по 150 хил. лева на тази община. Искаме да видим къде са парите на града, за какво се харчат, защо в общинските предприятия не влезе нито една стотинка и те едно по едно се закриват, след като бяха източени! Искаме да има контрол и да обединим хората от бизнеса, за да работят за интересите на града. Ще издигнем и свой кандидат за кмет, но името му ще обявим по-късно, за да не се спекулира с него.