Ако търсите успех, никога не казвайте...

Ако търсите успех, никога не казвайте...

Кой е факторът, който гарантира успех в бизнеса днес? Експертите поставят на първо място професионалния опит и способността за работа в екип. Има обаче и други, по-съществени фактори. Един от тях е колкото прост, толкова и съдбоносен за успеха. Всъщност той се развива в няколко правила, носещи кодовото наименование "Никога не казвайте...". И така:

1. Никога не казвайте: "Те така и не ми се обадиха" или "Те ще ми звъннат по-късно." Това са опасни фрази. Щом сте стигнали дотам, че да чакате да ви се обадят, значи нещо се объркало радикално. Поемете инициативата в свои ръце. Никога не очаквайте ответни позвънявания. Звънете вие.

2. Никога не казвайте: "Мислех, че някой друг отговаря за това." Оправданията само бавят работата. Старайте се да избягвате разсъждения за това колко хубаво би било ако някой друг се заеме със задачата. Ако ви предстои стартирането на проект, структурирайте го. За да го придвижите напред, питайте. В това няма нищо срамно.

3. Никога не казвайте: "Никой не ми е казал за това." Ако собствениците на компанията разберат, че тази фраза е част от активния ви речник, ще си изградят негативно впечатление за това как работите на практика. В очите им ще изглежда сякаш се движите в мъгла и не забелязвате какво се случва около вас. Ще решат, че не умеете да си разпределяте работното време и да подреждате приоритетите си.

4. Никога не казвайте: "А аз си мислех, че..." Резултатът ще е мигновена загуба на интерес към вас, а това е първата крачка към уволнението.

5. Никога не казвайте: "Аз помолих да му предадат, че...." И какво от това? Това, че сте помолили някого да предаде на друг нещо, не означава, че сте си свършили работата. Не означава и че сте прехвърлили отговорността на другия. Дори в трудни ситуации добрият мениджър не прехвърля отговорността си на друг.

6. Никога не казвайте: "Не знаех, че това се иска от мен". Ако казвате такова нещо, значи можете да действате само когато ви напомнят какво трябва да свършите и когато ръководството постоянно осъществява контрол над вас.

7. Никога не казвайте: "Нямах време" или "Бях много зает." Така доказвате непрофесионализма си. Умението да се изпълнява задачата навреме е задължителна характеристика на успешния мениджър. Аргументирайки неизпълнените задачи с недостиг на време, си подписвате оставката, а на първата й страница началниците ще напишат: "Не се справя с работата."

8. Никога не казвайте: "Не се сетих да питам за това." Най-важно е да се досещате предварително за това, което трябва да се направи. Неспособността да погледнете напред значи, че не държите всички нишки на работата си в собствени ръце. Успешният мениджър е като гросмайстор - предвижда по няколко хода напред.

9. Никога не казвайте: "Но до крайния срок има още време." Добрите мениджъри знаят, че ако нещата се вършат в последната минута, не остава време за оценка, проверка и поправка на направеното. Съвременният бизнес не търпи второкласна работа.

10. Никога не казвайте: "Но те казаха, че ще бъде свършено навреме." Единственият проблем е, че не е свършено. Защото не сте контролирали процеса, не сте предвидили проблемите и средствата за тяхното отстраняване.

11. Никога не казвайте: "Това трябва да се направи до... и няма какво да го обсъждаме." Сроковете са важни само когато се изпълняват. Те обаче трябва да се коригират, когато е необходимо.

12. Никога не казвайте: "Доколкото разбирам..." Не се правете на остроумни. Проблемът е, че не разбирате, а когато използвате подобни думи, това го разбира и партньорът ви. За него вие се превръщате в страничен наблюдател на случващото се. А практиката показва, че зрителите плащат, а не им плащат.

13. Никога не казвайте: "Ще го направя, след като получа от..." Ако се чувствате бурмичка в голямата машина, то тази работа явно не е за вас. В крайна сметка успешните мениджъри са принудени понякога да поемат и вината, и отговорността на други, дори те самите да нямат вина за дадено забавяне.

14. Никога не казвайте: "Обещавам да се заема с това веднага." Разбира се, че ще се заемете! След като някой ви е напомнил да го свършите. Излиза, че вие сте неорганизирани и действате само при подсказване. Вариантите за вас оттук нататък са два - или си търсете нова работа, или се примирете, че никога няма да получите повишение.

15. Никога не казвайте: "Опитвах се да се свържа с всички, но..." Това не е уважителна причина. В очите на околните изглежда, че не можете да си вършите работата и да носите отговорност за възложените задачи, а явно и колегите ви не искат да работят с вас.

16. Никога не казвайте: "Все не успяваме да се открием по телефона." Тази фраза е абсолютно забранена. Така не демонстрирате ангажираност, а непризнаване на реалностите. Купете си мобилен телефон, пейджър, каквото и да било средство за комуникация и направете така, че всички да разберат къде могат да ви открият.

17. Никога не казвайте: "Не можах да я открия." Ако става дума за телефонно позвъняване, отидете лично, изпратете цветя. Привлечете вниманието й. Не се оправдавайте, така изглеждате безсилни.

В съвременния бизнес е задължителен ясният отговор. Съчетан с активността, той носи успех. Следователно каквито и пречки да имате по пътя си, старайте се да ги елиминирате, защото ако не успеете, вие самите ще се превърнете в пречка.