Инвеститори очакват консолидация сред компаниите за спиртни питиета

Инвеститори очакват консолидация сред компаниите за спиртни питиета

Най-голямата компания за производство на спиртни напитки в света - базираната в Лондон Diageo, вече води убедително пред конкурентите си, което кара редица инвеститори да очакват нова вълна на консолидация в индустрията. Това съобщи азиатското издание на в. "Уолстрийт джърнъл". В момента Diageo държи 22 процента от определяния като основен американски пазар на алкохолни питиета. След нея с дял от 9% е производителят на уиски "Балантайнс" Allied Domecq. Според анализатори Allied ще се опита да засили позициите си чрез сливане с някое от другите световноизвестни имена - френската Pernod Ricard, американската Brown-Forman или регистрираната на Бермудите Bacardi. Обединение със самата Diageo също не се изключва, макар че то би предизвикало сериозни възражения от страна на антимонополните власти. Главният изпълнителен директор на Allied Филип Бауман също заяви миналата седмица, че консолидацията може да се окаже неизбежна и че от икономическа гледна точка тя е много привлекателна.

Надявайки се на голяма премия при евентуално сливане, инвеститори се прицелиха в акциите на Allied, вследствие на което от средата на март досега цената им скочи с над 40 процента. В понеделник ценните книги на компанията поскъпнаха в Лондон с 4.5 на сто до 6.25 долара за акция. За част от анализаторите все по-високата цена на акциите на Allied е оправдана, тъй като компанията е постигнала значителен напредък след назначаването на Бауман през 1999 г. Други обаче твърдят, че акциите й са твърде скъпи и това би създало затруднения пред сливането й с конкурентно дружество.

Според азиатското издание на "Уолстрийт джърнъл" Pernod има прекалено голям дълг, за да бъде добър партньор за Allied. В същото време Bacardi и Brown-Forman имат малък стимул за сделка с Allied. И двете представляват семеен бизнес, който е достатъчно доходен. Семействата не биха се съгласили на сделка, която би довела до разводняване на акционерния им дял.

Allied и останалите основни производители на спиртни напитки предприеха отбранителна позиция, откакто преди две години Diageo купи алкохолните марки на Seagram, което й даде значителна преднина на световния пазар. Оттогава досега печалбата от бившите марки на Seagram се е увеличила поради по-ефективни дистрибуция, маркетинг и иновации, твърди "Дойче банк". Сред най-продаваните продукти на Diageo са водка "Смирноф", ромът "Кептън Морган" и скочът "Джони Уокър".

---------------------

Allied Domecq отчете в понеделник силен ръст на търговската си печалба за годината до 31 август. Най-добри са били продажбите в района на САЩ, следвани от Азия и Латинска Америка. За шестте месеца до края на февруари продажбите на Allied нараснаха до 1.79 млрд. британски лири в сравнение с 1.7 млрд. лири за същия период на предходната година. Чистата й печалба скочи от 180 до 187 милиона британски лири.