Големи европейски компании се интересуват от концесия на летищата Варна и Бургас

На живо
Заседанието на Народното събрание

Големи европейски компании се интересуват от концесия на летищата Варна и Бургас

Всички големи европейски оператори са проявили интерес към получаване на концесия за летищата във Варна и Бургас. Това съобщи директорът на дирекция "Концесии и управление на държавната собственост" в Министерство на транспорта и съобщенията Ралица Маринова на публично обсъждане на промените в закона за гражданското въздухоплаване. Промените предвиждат Министерският съвет да одобрява компанията- концесионер след провеждане на търг или конкурс.

Възможно е концесионерът да събира част от летищните такси или изцяло всички такси във връзка с извършваните дейности. Проектът дава възможност към кандидатите да се поставят допълнителни финансови и квалификационни изисквания. Право да участват в процедурата ще имат и обединения от търговци. Това е вторият опит на министерството да ускори процеса на отдаване на концесия, след като неотдавна парламентът отхвърли на първо четене предложените промени в закона. "В закона трябва да бъде върната предишното предложение за създаване на национална компания "Летища", която ще събира летищните такси и ще стопанисва инфраструктурата", заяви бившият зам.-министър на транспорта и съобщенията Милко Миланов. Според него концесионното възнаграждение трябва да е обратно пропорционално на инвестициите. По думите му новата компания би могла да контролира концесионера, който е задължен да приеме условията на държавата. Годишно летищните такси са около 22-25 млн. лв. и постъпват директно в бюджета.

В проектозакона не е уточнено каква част от таксите ще събира концесионера и каква държавата, каза зам.-министърът на транспорта и съобщенията Красимира Мартинова. Тя поясни, че дали концесионерът ще събира таксите, ще зависи от ангажиментите, които той поема. "Не считам, че на концесионера държавата ще предложи всичките такси", обясни тя. Мартинова каза още, че създаването на НК "Летища" не е еретична идея, но в момента тя не е предвидена. Законът може да стане пречка за развитието на морския туризъм, твърди изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев. Според него държавата или трябва да финансира разширението на летище Варна, или да избере частни инвеститори, които да направят това. Станев припомни, че интерес към двете летища проявяват аеропортовете в Брюксел и Копенхаген. Той смята, че държавата трябва да потърси оператор с опит, който да управлява летищата. Притеснява ни дали изборът на концесионер ще стане по прозрачна процедура, каза още той.

България ще остане без пилоти през 2005-2007 г. и авиокомпаниите ще бъдат принудени да работят с лизингови екипажи, каза проф. Борис Маджаров от Техническия университет.

Той предложи държавата да финансира обучението на пилоти и това да бъде записано в новия закон. За последните двадесет години 23 пъти е намаляло производството на пилоти и сега годишно у нас се подготвят 8-10 души.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев смята, че не е необходимо звеното за разследване на произшествия да бъде независимо и подчинено на министъра на транспорта и съобщенията.

---------------------------

Обявената в несъстоятелност авиокомпания "Балкан" започна да изплаща заплатите на служителите, съобщиха от дружеството. Осигурени са 3.5 млн. лв. Синдиците Станислав Лютов и Радослав Тонев се продали активи за 16 млн. лв. Разноските за несъстоятелността са намалени четири пъти в сравнение с 2002 г.