Управление на познанието = управление на успеха

Управление на познанието = управление на успеха

Човешкото познание чисто технологично минава през процеса на научаването, при което се извличат или откриват истинни факти от заобикалящия ни свят. Познанието от своя страна представлява преподреждането и съхраняването на вече наученото. То може да бъде експлицитно (изрично, изчерпателно) получено от книги или интернет и имплицитно - от взаимоотношения и процеси, които не са документирани.

Корпоративно познание

По подобие на индивидуалното познание корпоративното, или по-скоро неговото систематизиране би могло да послужи като основен фактор за развитието на една организация.

Основен проблем пред фирмите с по над 10 души персонал е как да се приложи потенциалът на служителите в оптимална степен. При по-малките организации с подобни функции обикновено се заемат мениджърите, но при нарастването на персонала способностите на един човек се оказват с недостатъчен капацитет и се налага намирането на автоматизирано решение.

Оптимизацията на колективния труд е първата стъпка към високата производителност, а оптимизирането на колективното познание - към високата конкурентоспособност и способността за натрупване и развитие на know how.

Да вземем за пример една търговска организация. Разделението на длъжностите на търговците там обикновено съвпада с различните търгувани марки продукти. Ако допуснем, че по време на отсъствието на единствения търговец, работещ с продукт Х, се появи необходимост от обслужване на негов клиент, то липсата на споделено корпоративно познание в общия случай обрича на неуспех обслужването на този клиент в дадения момент, тъй като колегите му не са достатъчно запознати. Обратно, ако предположим, че във фирмата има изградена и внедрена система за управление на познанието, служител от друг отдел, използващ тази система, би могъл в голяма степен да се намеси адекватно.

Естествено човешкият фактор е решаващ и подобен подход не може да осигури пълна заменяемост на отсъстващия специалист, но в случая системата за управление на познанието помага за бърз достъп до кореспонденцията със съответния клиент, представяни оферти, история на контакта и т.н.

Споделяне на познанието

Както беше посочено по-горе, индивидуалното познание или по-скоро неговото натрупване е свързано с възприемането на експлицитно или имплицитно зададени факти, чието тълкуване, систематизиране и запазване довеждат до натрупване на познание.

Добре организираното корпоративно познание е крайната цел на системите за управление на познанието. Те представляват подходящо изградено програмно приложение за споделяне на индивидуално професионално (и лично) познание на служителите, което впоследствие ще послужи за сглобяването на цялостното корпоративно познание. Една от основните ползи от приложението на подобни системи е непрекъснатата връзка между отдалечени един от друг офиси на една и съща фирма, както и между различни отдели и фирми, влизащи в състава на една холдингова структура.

Аналогично на човешката информационна система - генетиката, ДНК-то може да се асоциира с организираната база данни, човешката репродукция не е нищо друго освен комбинирането на гените, а мутациите са случайно генерирано познание. Всъщност, както и в организациите, най-мощното оръжие за познание се крие в неговото комбиниране. За да бъде познанието ефективно, то трябва да бъде постоянно развивано, споделяно и комбинирано.

Практическото приложение

Внедрената от агенция "Сайбърмарк" система за управление на познанието в маркетинговия холдинг Publicis Marc Group цели споделяне и развитие на корпоративно познание, необходимо за качественото обслужване на клиентите и за подобряване на качеството на услугите. Същността се крие в споделяне на идеи и придобито индивидуално - професионално и лично - познание. Познанието, събирано посредством персонализиран достъп на всеки един служител, се съхранява като интранет приложение - система, достъпна и извън пределите на офисите посредством интернет, но само за определени потребители.

Наречена "Прометеус", тази система цели да съчетае професионалните интереси и проблематики на осем различни фирми с общо управление: 2 рекламни агенции, агенция за директен маркетинг, агенция за маркетингови проучвания, ПР агенция, агенция за промоции и събитиен маркетинг, административно-финансово звено, агенция за интернет маркетинг.

Първата стъпка беше позиционирането на "Прометеус" като основна система за вътрешна комуникация по въпроси за бизнес развитие, събития, организационни въпроси и др. Оказва се, че самото техническо изпълнение е по-лесната част. Същинското предизвикателство представлява внедряването и мотивацията на служителите да участват в процеса на споделяне и придобиване на познание.

Един от най-сериозните аргументи в полза на системите за управление на корпоративното познание е избягването на повторното решаване на един и същ проблем, а използването на вече достигнатото и споделено решение. Защото корпоративното познание се базира на индивидуалното професионално и лично познание на служителите, но то може да бъде ефективно само когато е споделено по подходящия начин и съответно възприето и използвано от служителите в организацията. Ефективното управление на познанието гарантира пълноценното използване на корпоративния опит и по този начин повишава ефективността на организацията.