Германските компании са лидери в транспорта и спедицията
Въздушен транспорт
Един от лидерите на пазара на авиопревози у нас безспорно е "Луфтханза". По данни на международната асоциация за въздушен транспорт IAТА за шестмесечието на тази година германската компания отчита приходи от 5.3 млн. долара, като общите приходи на българския авиационен пазар се изчисляват на 33.3 млн. долара.
Според зимното си разписание "Луфтханза" предлага два всекидневни полета до Мюнхен и един до Франкфурт. За сравнение "България ер" лети до Франкфурт четири дни в седмицата.
"Гледаме на България като на развиващ се пазар, заяви директорът на "Луфтханза" за България, Македония и Албания Дитер Гросе. Според него въпреки лошия период за авиобизнеса заради глобалния икономически спад и епидемията ТОРС от януари до юни групата "Луфтханза" отчита ръст на пътническите превози с 2.6% спрямо първата половина на миналата година. Слабата икономика обаче продължава да оказва влияние върху карго бизнеса. "Луфтханза" карго е превозила 4.4 процента по-малко товари и поща за първата половина на годината.
Автомобилен транспорт
От приватизацията на бившия монополист в международните автопревози СОМАТ през 1994 г. досега германската групировка "Вили Бец" е инвестирала около 200 млн. евро, съобщи търговският директор на дружеството Димитър Николов.
"Вили Бец" купи 55% от СОМАТ за 55 млн. долара, като договорените инвестиции бяха за 48 млн. долара. Четири години по-късно германската компания придоби срещу 5 млн. долара още 38% в автомобилния превозвач.
В момента в СОМАТ работят 3800 служители от общо над 7000 служители в цялата верига "Вили Бец". Транспортната компания е на 36-о място сред стоте български фирми по приходите от продажби, които възлизат на 162.9 млн. лв. за 2001 г.
СОМАТ извършва превози до Китай, Афганистан и за страните от Западна Европа, а сред основните й клиенти са IKEA, Robert Bosch, Nestle, Procter& Gamble, както и "Идеал стандарт". Дружеството ще превозва и генератори за около 36 болници в района на Багдад в Ирак. Компанията разполага с 200 многократни СЕМТ разрешителни за Европейския съюз.
Международните пътнически превози от и за Германия се осъществяват предимно от български транспортни компании, но сред най-големите превозвачи в бранша е смесеното дружество "Евролайнс Евробус" между българската "Карат-С" и "Дойче туринг" ООД, дъщерна компания на германските железници "Дойчебан". Германският партньор държи 50% от акциите. До момента инвестициите на компанията в нови автобуси възлизат на 9 млн. лв. Бъдещите ни инвестиционни намерения ще са свързани с развитието на пазара, каза Миролюб Столарски, собственик на "Карат С".
Спедиция
Лидерски позиции в спедицията у нас заемат "Шенкер" и "Милицер и Мюнх". Те делят пазар с други германски спедиторски компании като "Вектра" и "Хаман Авимекс".
Създаденото през 1991 г. "Шенкер България" е част от едноименната германска компания, която е лидер в транспортните, спедиторските и логистичните услуги в Европа. В българското дружеството работят 101 служители. Компанията подготвя най-големия си инвестиционен проект у нас, който се оценява на около 5 млн. евро - строителството на собствен терминал, чието място все още се уточнява.
За последните пет години българското представителство на "Шенкер" отчита 20-25%-годишен ръст на превозите, като за 2002 е постигнат най-успешният резултат от 23 000 обработен пратки и 17.8 млн. лв. оборот. Очакванията на дружеството са, че през тази година оборотът ще достигне 22 млн. лв.
"Шенкер България" иска да работи със сериозни български фирми, но за съжаление голяма част от тях са с лош финансов морал или в тежко състояние, коментира управителят Минко Василевски. В момента основни клиенти на компанията са "Шнайдер електрик", "Шел", "Фикосота", "Даймлер Крайслер", "Крафт", "Сименс" и "Фаянс".
Василевски посочи, че "Шенкер" е избран за доставчик на Международния олимпийски комитет за спедицията, транспорта и митническата обработка за Олимпийските игри в Атина 2004 и Торино 2006 г.
Шенкер е започнала проект за развитие на национална мрежа за автомобилен транспорт, която ще позволи използване на капацитета на превозните средства и намаляване на себестойността на автомобилните превози. Намеренията на компанията са да засили присъствието си на пазарите в Източна Европа и Русия и да работи по посока на Турция и Ирак, като използва възможностите на групажните превози, посочи Василевски.
Мудната съдебна система и забавено плащане от някои от клиентите са основните проблеми, пред които са изправени германските фирми в България, допълни още Василевски, според когото инвеститорите държат преди всичко на стабилна законодателна рамка.
Друг голям участник на пазара на спедиционни услуги е "Милицер и Мюнх", чиито дъщерни компании оперират основно в Германия, макар собственикът й да е базирания в Швейцария едноименен международен холдинг "Милицер и Мюнх". Компанията също е в България от 1991 г. Сред по-големите нейни клиенти са "Метро", "Балканфарма", "София мед "АД, SKF и Stiehl, "Киров", Сименс, Биовет и IVECO.
До момента инвестициите на международния холдинг в България са за 11 млн. лв. В местното дружество работят 176 служители.
Сред по-малките играчи на пазара са "Вектра", която е част от групата FRANS Maac и предлага групажни превози за Бенелюкс и "Хаман Авимекс интернационал" ООД, която наскоро се преименува в IHG-Logistig.
- - - -
Петте най-големи авиопревозвача на българския пазар за шестмесечието на 2003 г.
Five biggest aircarriers on the Bulgarian market for first half of 2003
Превозвач приходи в млн. $ дял
Carrier incomes in million $ share
Lufthansa 5.341 16.05%
Bulgaria Air 4.731 14.22%
Austrian Airlines 3.817 11.47%
Air France 3.496 10.5%
British Airways 2.716 8.16%
*Източник IATA