Рекламните компании продължават да объркват инвеститорите

Рекламните компании продължават да объркват инвеститорите

Представянето и бъдещото развитие на рекламните компании, както и тенденцията при движението на котировките на публичните дружества от бранша продължават да объркват инвеститорите. Причината за това са противоречивите сигнали, които идват от различни компании, както и някои данни, традиционно смятани за показателни за бъдещето на сектора в Северна Америка и Европа.

Това се заключава в анализ на бранша на в. "Уолстрийт джърнъл".

По данни на Асоциацията на преподавателите по реклама в САЩ увеличението на желаещите да получат степен или да специализират се е увеличило с между 10% и 18% за последната година.

Основна част от този ръст идва от хора, изпратени от самите компании. Наблюдателите са единодушни, че това е ясен знак за очакванията на мениджъри за края на кризата на рекламния пазар през последните две години и за необходимостта от нови хора в бранша със свежи идеи.

Същото послание идва и от германската Асоциация на рекламните компании. По нейни данни, цитирани от Ройтерс, рекламните поръчки в страната за следващата година ще се увеличат с 1.4% през 2003 г. до 29.2 млрд. евро, като това ще е първото регистрирано увеличение след повече от три години. Според управляващия директор на асоциацията Фолкер Никел това се дължи на нормалната цикличност в макроикономическата ситуация, но зависи и от политиката за стимулиране на германския бизнес на правителството на канцлера Шрьодер. Германия в това отношение засега изостава от средните показатели за Европа, което кара анализатори да прогнозират добро бъдеще за сектора в дългосрочен план. Основание за това дават очакванията за ръст на оборота на рекламните компании и във Великобритания (с 19.5% за 2004 г.) и Франция (с 8.5% за следващата година).

Тенденцията, която притеснява мениджърите на компании от бранша, е липсата на

засилване на инвеститорския интерес въпреки тези данни и очакваната вълна от консолидация в сектора. Финансовите планове на много от дружествата зависят от засилване на интереса към ценните им книжа и най-вече облигациите им. Вече няколко емисии корпоративен дълг на компании от сектора се отлагат, което значително намалява възможностите на компаниите за финансиране на нови проекти и привличане на някои от големите имена в бизнеса за сътрудници.

-------------------

Привличането на някои от най-добрите имена в областта на рекламата, т.нар. хедхънтинг, е един от най-старите похвати в бизнеса. Причината да е толкова използван е фактът, че новият човек идва в компанията освен със знанията, опита и въображението си, и с клиентите си. Проблемът пред компаниите са високите възнаграждения, които тези специалисти искат, за да сменят компанията си. Изследване на Ройтерс показва, че в последната година най-активните рекламни компании в това отношение са американската "Лео Бърнет" и европейският филиал на "Маккен Ериксон". Нов момент в борбата за надмощие между компаниите от сектора е и политиката на висшия мениджмънт на дружества извън бранша, които отдават все повече значение на поста на маркетингов директор и търсят за него утвърдени външни специалисти.

Данни за таблица

Очаквания на специалистите за развитието на оборота на британския рекламен пазар (в % за последните две тримесечия)

II трим. на 2003 III трим. на 2003

увеличаване 14.4 16.1

запазване 57.8 64.4

намаляване 27.8 19.5

Източник: IPA