Определяне на дължими лихви при некоректно намаляване на следващи се авансови вноски
Нормативни разпоредби:
· Когато действително дължимият годишен данък надвиши с повече от 10 на сто намалените по реда на чл. 56, ал. 6 авансови вноски, върху разликата между по-ниската от следните величини: действително дължимия годишен данък или сумата на авансовите вноски по реда на чл. 56, ал. 1 и 2 и намалените по реда на чл. 56, ал. 6 авансови вноски (в случаите, когато е положителна величина), се дължи лихва, равна на основния лихвен процент, увеличен с 10 пункта към 31 декември на съответната календарна година. Разликата се разпределя пропорционално на броя на месеците, за които е ползвано намаление - чл.58, ал.2 от ЗКПО, в сила от 1.01.2003г.;
· Когато действително дължимият годишен данък надвиши с повече от 10 на сто намалените по реда на чл. 56 авансови вноски, върху разликата се събира лихва, равна на основния лихвен процент, увеличен с 10 пункта към 31 декември на съответната календарна година - чл.58, ал.2 от ЗКПО, в сила до 31.12.2002 г.
Изследваната разпоредба е прецизирана, като е регламентирано, че по отношение на случаите, в които се дължи лихва, тя се изчислява върху разликата между по - ниската от величините на действително дължимия годишен данък или сумата на авансовите вноски изчислени по реда на чл.56, ал.1 и 2 и намалените по реда на чл.56, ал.6 авансови вноски. Това правило е ново, по - коректно от старото и следва да бъде причислено към положителните промени на закона.
Недостатъкът на съществуващата до сега норма беше свързан с възможността да се дължи лихва върху несправедлива база.
Какво се има предвид: В случаите когато реално дължимия годишен данък надвишава ненамалените авансови вноски (тези определени по реда на чл.56, ал. 1 и 2), то лихва следва да се начислява само между размера на намалените и ненамалените вноски, а не между размера на намалените авансови вноски и годишния данък.
Това е така, защото ако ДЗЛ не намали авансовите си вноски по реда на чл.56, ал.6, ще внесе стойността на ненамалените такива, т.е вредата за фиска в разглеждания случай е равна точно на размера на намалението на авансовите вноски. Противното би означавало да се дължат лихви върху суми, които никога не са били дължими на бюджета и не биха могли да постъпят в него, т.е средства, с които не са накърнени фискалните интереси на държавата.
Второто изречение на чл.58, ал.2 цели уреждането на конкретния начин по който се изчислява дължимата лихва. Приложението на разпоредбата е следното: когато се установи посоченото по - горе нормативно отклонение, то се разделя на броя на месеците през които е ползвано неправомерното намаление на авансовите вноски и върху съответната част за всеки месец от 15 число на този месец до 31 декември се дължи законната лихва.
Изследваната проблематика може да се илюстрира посредством ситуационен числов пример, чрез който да се направи сравнителен анализ на приложението на разпоредбите, от ЗКПО действащ през 2002 и 2003 г., регламентиращи механизма за определяне на дължимите лихви, в случаите на некоректно намаляване на следващите се през отчетния период авансови вноски.
Допускания:
1. Облагаема печалба за годината преди предходната (2001 г.) - 120 000 лв.;
2. Облагаема печалба за предходната година (2002 г.) - 120 000 лв.;
3. Коефициент отразяващ промените в икономическите условия за текущата година - 1,1;
4. На 5.04.2003 г., ДЗЛ е подало в териториалната данъчна дирекция по данъчната си регистрация декларация по образец , утвърден от министъра на финансите, за намаляване на авансовите си вноски на 1 000 лв. месечно, считано от месец април 2003 г.;
5. Облагаемата печалба на предприятието за 2003 г. е 150 000 лв.
Решение:
Размер на сумата върху която са дължими лихви по реда на чл.58, ал.2, съгласно ЗКПО действащ за 2002 г.:
· Дължим корпоративен данък - 150 000 лв. * 23,5% = 35 250 лв.;
· Действително внесени авансови вноски: 16 755 лв.
I - III месец - [(1/12 * 120 000 лв.) * 1,1 ] * 23,5% * 3 месеца = 7 755 лв., т.е. по 2 585 лв. за всеки месец;
IV - XII месец - 9 месеца * 1 000 лв., намалена авансова вноска = 9 000 лв.;
· Максимален размер на намалените авансови вноски, над който ДЗЛ дължи лихви по реда на чл.58, ал.2: 1,1 * 16 755 лв. = 18 431 лв.;
· Сума върху която се изчислява лихвата дължима по реда на чл.58, ал.2 - 35 250 лв. - 18 431 лв. = 16 819 лв.
Размер на сумата върху която са дължими лихви по реда на чл.58, ал.2, съгласно ЗКПО действащ за 2003 г.:
· Дължим корпоративен данък - 150 000 лв. * 23,5% = 35 250 лв.;
· Действително внесени авансови вноски: 16 755 лв.
I - III месец - [(1/12 * 120 000 лв.) * 1,1 ] * 23,5% * 3 месеца = 7 755 лв., т.е. по 2 585 лв. за всеки месец;
IV - XII месец - 9 месеца * 1 000 лв., намалена авансова вноска = 9 000 лв.;
· Максимален размер на намалените авансови вноски, над който ДЗЛ дължи лихви по реда на чл.58, ал.2: 1,1 * 16 755 лв. = 18 431 лв.;
· Размер на дължимите авансови вноски по реда на чл.56, ал.1 и 2 (ненамалени авансови вноски): 31 020 лв.
I - III месец - [(1/12 * 120 000 лв.) * 1,1 ] * 23,5% * 3 месеца = 7 755 лв., т.е. по 2 585 лв. за всеки месец;
IV - XII месец - [(1/12 * 120 000 лв.) * 1,1 ] * 23,5% * 9 месеца = 23 265 лв., т.е. по 2 585 лв. за всеки месец;
· Сравнение на стойността на действително дължимия годишен данък и сумата на авансовите вноски, изчислени по реда на чл.56, ал.1 и 2:
1. Действително дължим годишен корпоративен данък - 35 250 лв.;
2. Сумата на авансовите вноски, изчислени по реда на чл.56, ал.1 и 2 - 31 020 лв.;
3. По - ниската от двете величини: Сумата на авансовите вноски, изчислени по реда на чл.56, ал.1 и 2 - 31 020 лв.
· Сума върху която се изчислява лихвата дължима по реда на чл.58, ал.2: 31 020 лв. - 16 755 лв. = 14 265 лв.
Извод: Представения механизъм за приложение на чл.58, ал.2, действащ за 2003 г. показва, че ДЗЛ дължи лихва по реда на материалния данъчен закон, точно върху сумата, с която е нанесло действителна вреда на бюджета, като неправомерно си е намалило дължимите авансови вноски. Последното е още едно потвърждение за приложение на широко прокламирания принцип за справедливост на данъчно облагателния процес, респективно на данъчния закон.