Естонска компания е най-добрият работодател в Европа

Естонска компания е най-добрият работодател в Европа

Естонският филиал на холандската компания за експресни доставки "ТНТ Експрес", "ТНТ Експрес Еести", е най-добрият работодател в Европа в ежегодното проучване за 2003 г. на американската консултантска компания Hewitt Associates.

След естонската компания е унгарският филиал на софтуерния гигант "Майкрософт", застрахователите "Реал Сегурос" (Португалия) и "Скандиа Ферсихерунг" (Германия) и унгарският производител на технически инструменти "Нешънъл инструментс".

В изследването на Hewitt за 2003 година са участвали над 400 компании от цяла Европа, като проучването е обхванало общо 27 хил. служители. Сред критериите за представянето на компаниите в анкетата са високото участие на персонала на компанията в определянето на визията на организацията, фокусиране на вниманието на мениджърския екип към доброто представяне на работниците, дългосрочност на трудовите договори, както и използването на стратегически, а не оперативни подходи в управлението на човешките ресурси.

Служителите са отговаряли на изключително детайлизиран въпросник за мнението им за работодателя и политиката му по отношение на управлението на човешките ресурси, мениджърските стилове и практики на управленския екип, както и цялостната философия на компанията.

Всички тези критерии могат условно да се разделят на показателни за успеха на "годежа" между работодателя и работника (доколко служителят се идентифицира с дружеството), както и за "сходството в характерите им" (или доколко целите на компанията спадат с набора от индивидуални цели на всеки нейн служител).

Въпреки че спазването на всички тези изисквания изглежда странно от страна на компания, чиято основна дейност е да служи като евтин "кол-център" за дружеството-майка, финансовите резултати на "ТНТ Експрес Еести" са директен резултат от инвестициите им в хора, смята директорът на отдела за управление на човешките ресурси на естонското дружество.

Трябва да се отбележи и фактът, че това като че ли е политика на ТНТ, тъй като австрийският филиал на компанията е на престижното шесто място в класацията.

Освен това в списъка присъстват и много източноевропейски компании. От 200-те работодатели, влезли в класацията, 140 са от страните, които ще се присъединят към Европейския съюз през тази година, а едва 60 - от страните от западната част на Стария континент.

От източноевропейските компании пък доминират естонските и унгарските - от първите 15 в класацията три са естонски и четири са унгарски. Обяснението на този феномен анализатори от американската компания намират в оптимизма в бившите социалистически страни преди приемането им в ЕС, както и във факта, че населението им е по-младо от това на страните от Западна Европа.

Освен това липсата на достатъчно опит кара служителите в страните от Централна и Източна Европа да искат далеч по-малко от работодателите си и съответно да са по-малко недоволни от тях.

Друг съществен извод, който се налага от изследването, е, че добрите работодатели задържат и мотивират своите служители дори в условията на икономическа криза. Тук изключително важни са каналите, по които се разпространява информацията във фирмата, и най-вече неформалните канали за комуникация - тези извън месечните или годишните срещи с ръководството (които по-скоро отегчават и двете страни), вътрешната компютърна мрежа или печатните брошури.

Не трябва да се подценява и важността на обучението, което работодателят може и трябва да предложи на своите служители. Втората компания в класацията - "Майкрософт Унгария", харчи на година средно по 4800 евро на един служител за дейности като обучение на персонала. Предимствата от това са освен подобряване на финансовите резултати на компанията и отглеждане на "собствени" лидери, които да мотивират останалите служители.

Все пак като цяло доминиращата тенденция е, че въпреки че работниците харесват "веселите" компании и шефове, все пак предпочитат да заложат на нещо, далеч по-реално - като чека за заплата например.

Все повече се увеличава и значението на възможностите за професионален и личен растеж в професията, продължава анализът на специалисти на тенденциите в доклада.

Па материали от

чуждестранния печат