Британската Асоциация на потребителите критикува "полезните" закуски

Британската Асоциация на потребителите критикува "полезните" закуски

Швейцарската компания "Нестле" и американската "Келог" продават закуски за деца с високо съдържание на сол, захар и мазнини, предупреди британската Асоциация на потребителите. Организацията публикува миналата седмица резултати от свое изследване на 100 детски зърнени закуски, произведени от петте най-големи компании в сектора - "Нестле", "Келог", "Куекър", "Уитабикс" и "Джордънс". Според експертите 85% от "полезните" закуски съдържали наднормена захар (над 10 г на 100 г храни), 9% имали "повече" концентрирана мазнина (20 г на 100 г), а 40 процента надхвърляли нормата на солта (0.5 г на 100 г). Една порция от марки като All Bran, Oat Krunchies и Golden Grahams съдържа толкова сол, колкото има в 25-грамова порция солени ядки, което е абсолютно противопоказно за деца. От 28 вида закуски в 32% има повече от 40% излишна захар и 64% повече сол от допустимото. Най-сериозни нарушения са били открити при продуктите на "Нестле" и "Келог". И от двете компании обаче отричат да са заблуждавали потребителите за съдържанието на закуските. "Те наистина са здравословни", беше становището на "Келог", цитирано от агенция "Блумбърг".

"Общоизвестен факт е, че повечето подобни продукти се представят като полезни за здравето и повечето потребители имат положително отношение към тях", казва Мишел Смит от асоциацията. "Особено внимателно изследвахме марките за деца. Тези продукти традиционно са оформени в ярки цветове, а дизайнът е разработен с цел да привлече вниманието на детската аудитория - на опаковките обикновено са изобразени анимационни или приказни герои", продължава тя.

С цел подобряване на системата за предупреждение към потребителите от асоциацията предлагат своя система за маркировка, основана на принципа на светофара. В нея червената светлина ще означава излишък от определени компоненти, жълтата - близо до допустимата норма, а зелената - нормално съдържание. Асоциацията ще предложи идеята си на британския парламент и на Еврокомисията. Целта е компаниите в ЕС да бъдат принудени да работят в строго определени рамки и да не могат да добавят с рекламна цел излишни количества захар или мазнини, както и да завишават изкуствено данните за съдържанието на витамини и минерали.