Продажбите на вносни марки алкохол нарастват за сметка на българските
Според данните за пазара на алкохол, които Трифонова представи, спадът в категорията на водката е около 5%, при джина - над 17%. Наблюдава се ръст в потреблението на уиски - 13.5%, като при него двете основни категории, определящи ръста, са ирландското, малцовото и отлежалото уиски. Освен уискито в портфолиото на "Аллайд домек" нарастване има и при коняка, коктейлните ликьори, шампанското и вината. Трифонова обаче не уточни какъв е ръстът на оборота на компанията за последните 12 месеца, за които са данните.
Общото увеличение на продажбите на "Диаджео" в България е около 30% за миналата година, сравнено с 2002 г., каза Ели Герганова, директор на компанията за Балканския регион. "Диаджео" е производител на уиски "Джони уокър", водка "Смирноф", джин "Гордънс", бира "Гинес" и др.
Това е нова тенденция на пазара на марков алкохол в страната, тъй като предишни години участниците в него го описваха като постоянен, с непроменящи се обороти. По традиция потреблението на висококачествени алкохолни напитки е сезонно, като през зимните месеци вносителите отчитаха най-високи продажби. Вече се наблюдават и летни завишения на продажбите, твърди още Герганова. При нас лятото се продават значително по-добре и продуктите с ниско алкохолно съдържание - ready to drink (готови за пиене - бел. ред). Най-продаваните питиета от тази категория предлага "Диаджео" - "Смирноф айс" и "Софсток" - "Бакарди бризър".
Компаниите отчитат повишение с 18 на сто на предпочитанието към вносната водка за сметка на българската в последната една година, се казва в проучването, предоставено от вносителите. Това е доказателство, че българинът се ориентира към по-качествените алкохолни продукти. И понеже у нас по-скъпо е все още синоним на по-качествено, потреблението на по-скъпи напитки се превръща в тенденция. "Има тенденция на намаляване на потреблението на високоалкохолните напитки за сметка на нискоалкохолните. Това доказва, че заради добрите реклами българинът преориентира своите вкусове към качествени напитки, но ги консумира в по-малки количества, коментира Маргарита Методиева от SIS Industries.
Една част от увеличеното потребление е свързано с ръста на туристическата индустрия у нас, смята Ели Герганова. Друга основна причина е стъпките, които лицензираните вносители предприемат за ограничаване на разпространението на нелегален алкохол. Досега "Диаджео" е спечелила десет дела срещу компании, осъществяващи паралелен внос.) От "Алайд Домек" подкрепиха твърдението за влиянието на туристическата индустрия, но допълниха, че това не е единственият фактор, тъй като голяма част от почивките, които се предлагат у нас, са пакетни и включват алкохол на по-ниска цена. "Ръстът на потреблението се дължи на постоянната работа на международните компании по изграждането и установяването на търговската марка и увеличението на средния разполагаем доход на човек от населението, коментира изпълнителният директор на вносителя Албена Трифонова. "Преразпределението на пазарните дялове е продиктувано основно от факта кои компании комуникират активно с потребителите и кои не. Тези, които са осъзнали колко е важна силата на търговската марка, не срещат трудности", заяви още тя.
Преразпределение се наблюдава и в търговските обекти, в които се продава алкохол, сочи проучването. Спад на продажбите има в големите супермаркети и малките квартални магазинчета, отчитат компаниите. Повишение се наблюдава при продажбите в средните по големина магазини, будките и нощните заведения.