Продажбите на вносни марки алкохол нарастват за сметка на българските

Продажбите на вносни марки алкохол нарастват за сметка на българските

Пазарът на алкохол в страната се преструктурира, а като цяло потреблението за последните 12 месеца бележи спад. Това заявиха пред "Дневник" представители на компании - производители и вносители на алкохол. "Според пазарните проучвания, с които разполагаме, намалява делът на местните марки за сметка на вносните продукти", каза Албена Трифонова, директор на "Аллайд домек" за Южна Европа, производител на уиски "Балантайнс", "Тюламор дю", "Тичърс", джин "Бифитър" и др. марки алкохол. В последните две години се наблюдава изместване на консумацията към водки за сметка на други представители на т.нар. бели алкохоли - например джин, ром, текила и др, както и за сметка на изконно българските питиета като ракия, мастика и др., коментира от своя страна Маргарита Методиева, маркетинг директор на SIS Industries, производител на водка и ракия.

Според данните за пазара на алкохол, които Трифонова представи, спадът в категорията на водката е около 5%, при джина - над 17%. Наблюдава се ръст в потреблението на уиски - 13.5%, като при него двете основни категории, определящи ръста, са ирландското, малцовото и отлежалото уиски. Освен уискито в портфолиото на "Аллайд домек" нарастване има и при коняка, коктейлните ликьори, шампанското и вината. Трифонова обаче не уточни какъв е ръстът на оборота на компанията за последните 12 месеца, за които са данните.

Общото увеличение на продажбите на "Диаджео" в България е около 30% за миналата година, сравнено с 2002 г., каза Ели Герганова, директор на компанията за Балканския регион. "Диаджео" е производител на уиски "Джони уокър", водка "Смирноф", джин "Гордънс", бира "Гинес" и др.

Това е нова тенденция на пазара на марков алкохол в страната, тъй като предишни години участниците в него го описваха като постоянен, с непроменящи се обороти. По традиция потреблението на висококачествени алкохолни напитки е сезонно, като през зимните месеци вносителите отчитаха най-високи продажби. Вече се наблюдават и летни завишения на продажбите, твърди още Герганова. При нас лятото се продават значително по-добре и продуктите с ниско алкохолно съдържание - ready to drink (готови за пиене - бел. ред). Най-продаваните питиета от тази категория предлага "Диаджео" - "Смирноф айс" и "Софсток" - "Бакарди бризър".

Компаниите отчитат повишение с 18 на сто на предпочитанието към вносната водка за сметка на българската в последната една година, се казва в проучването, предоставено от вносителите. Това е доказателство, че българинът се ориентира към по-качествените алкохолни продукти. И понеже у нас по-скъпо е все още синоним на по-качествено, потреблението на по-скъпи напитки се превръща в тенденция. "Има тенденция на намаляване на потреблението на високоалкохолните напитки за сметка на нискоалкохолните. Това доказва, че заради добрите реклами българинът преориентира своите вкусове към качествени напитки, но ги консумира в по-малки количества, коментира Маргарита Методиева от SIS Industries.

Една част от увеличеното потребление е свързано с ръста на туристическата индустрия у нас, смята Ели Герганова. Друга основна причина е стъпките, които лицензираните вносители предприемат за ограничаване на разпространението на нелегален алкохол. Досега "Диаджео" е спечелила десет дела срещу компании, осъществяващи паралелен внос.) От "Алайд Домек" подкрепиха твърдението за влиянието на туристическата индустрия, но допълниха, че това не е единственият фактор, тъй като голяма част от почивките, които се предлагат у нас, са пакетни и включват алкохол на по-ниска цена. "Ръстът на потреблението се дължи на постоянната работа на международните компании по изграждането и установяването на търговската марка и увеличението на средния разполагаем доход на човек от населението, коментира изпълнителният директор на вносителя Албена Трифонова. "Преразпределението на пазарните дялове е продиктувано основно от факта кои компании комуникират активно с потребителите и кои не. Тези, които са осъзнали колко е важна силата на търговската марка, не срещат трудности", заяви още тя.

Преразпределение се наблюдава и в търговските обекти, в които се продава алкохол, сочи проучването. Спад на продажбите има в големите супермаркети и малките квартални магазинчета, отчитат компаниите. Повишение се наблюдава при продажбите в средните по големина магазини, будките и нощните заведения.