На телекомуникационния пазар се заформи конкуренция

На телекомуникационния пазар се заформи конкуренция

Дългоочакваната конкуренция на телекомуникационния пазар е на път да се случи. Седмици след като вторият мобилен оператор "Глобул" обяви, че намалява цените, същото направи и "Мобилтел". В четвъртък от компанията заявиха, че свалянето на цените бележи началото на нов път в телекомуникациите. "Намираме се в условия на висока конкуренция", каза Майкъл Фори, изпълнителен директор на "Мобилтел".

От фирмата считат, че по този начин се отварят възможности за иновации в предлагането на нови услуги.

От втория GSM оператор "Глобул" обясниха, че няма обективна причина да "отговорят" на стъпката на "Мобилтел", защото са разработили прецизно стратегия, на която пазарът реагира много добре. Основното в тази стратегия е тясно сегментиране на пазара и предлагане на различни възможности за различните потребителски групи, казаха още от "Глобул". Те заявиха, че за настоящата година са подготвили доста изненади за пазара, но отказаха подробности.

Новата корпоративна програма на "Глобул" предлага пет бизнес пакета, които отговарят на различни нива на потребление в минути - от 20 до 500. След изчерпване на пакета включените в групата служители, могат да говорят в мрежата на оператора на цена 0.20 лв. на минута и на цена 0.24 лв. на минута с всички други телефонни мрежи в страната.

Промените на "Мобилтел" са свързани с намаляване на месечните такси за абонатите и цените на разговорите, обявиха вчера от компанията. То влиза в сила от 3 май.

Цената на месечните такси ще е 7 лв. за всички абонати на новите пакетни услуги. Това представлява от 30 до 80% намаление на настоящите такси. На практика след 3 май отпадат досегашните абонаментни планове за масовия потребител. Настоящите абонати сами преценяват дали да преминат към пакетите с брой минути, които са преценили, че ще изговорят през месеца, обясниха от компанията. Това ще става безплатно. Веднъж предпочели новата услуга, потребителите няма да имат възможност да се върнат към стария си абонаментен план, уточниха още от компанията. Всички услуги, които са различни от телефонията (sms, mms, роуминг и др.), остават на досегашните си цени.

В случай че абонатът има неизговорени минути от предпочетения пакет минути, той може да ги прехвърли еднократно към минутите от следващия месец. Условието е, че той не може да си закупи пакет с минути, чийто брой е по-малък от тези, които не са изговорени предишния месец. При изчерпване на минутите абонатът се таксува по други тарифи. "Намалението на цените е индивидуално, в зависимост от избрания пакет, но със сигурност може да се каже, че намалението е поне 20-30%", уточни Николай Николов, изпълнителен директор на "Мобилтел". За абонатите на предплатения пакет минути "Прима", които говорят повече от 26 минути месечно, е много по-изгодно да преминат към новите предложения на оператора, показват изчисленията на "Мобилтел".

"Не е лесно да установим точното състояние на пазара, тъй като нашият конкурент все още не е оповестил публично финансовите си резултати. Това е причината, поради която оценката ни се основава на нашия пазарен дял и на информация от различни други източници за обема на пазара на мобилни услуги в България. Ако погледнем цифрите, за 2003 г. "Глобул" има 1 млн. активни абонати.

Оценяваме целия пазар в момента на около 3 - 3.2 млн. абоната. Вярвам, че пазарът ще продължи да нараства много бързо, както се случи в много други страни по света. Очакваме до края на 2005 г. поне половината от населението в България да има мобилни телефони. Ако има трети GSM оператор, вярвам, че този дял ще бъде постигнат преди началото на 2005 г.", смята Атанасиос Кацирубас, търговски директор на "Глобул".

В момента абонатите на "Мобилтел" са около 2.5 млн., а третият играч на пазара - "Мобиком", има около 115 000 абонати.

--------

"Рекламната кампания, която сме планирали за популяризиране на новите тарифи, е най-мащабната, която сме правили досега, а вероятно ще остане и най-голямата и в бъдеще", каза Герасим Славов, ръководител на рекламния отдел на "Мобилтел". Едновременно с намаляването на цените, компанията ще промени и комуникационния си имидж. Осциограмата, която досега беше нашият образ, се променя и ще бъде заместена от изображението на екипа на компанията със семействата им. Посланието, която новият комуникационен вид излъчва, е поддържащо предназначението на новата услуга - към масовия потребител, както и посланието "говорете повече".