Черна техника Мade in BG

Черна техника Мade in BG

Да се предлагат български уреди на изобилстващия с маркова видеотехника местен пазар е повече от предизвикателство. От няколко години три компании упорито вървят срещу пазарната логика, като сглобяват телевизори и домакински уреди собствена марка. Интересното е, че въпреки ниската печалба предприемачите не се отказват, дори предвиждат да разширят пазарите си.

С изключение на великотърновския завод "Битова електроника", който е с опит в производството на телевизори от времето на социализма, останалите две фирми се занимават само с търговия. Чрез веригите си "Техномаркет" и "Технолукс" компаниите "К и К електроникс" и "Аладин" държат немалък дял от пазара на черна и бяла техника в страната. Стратегията на търговците е да наложат собствените си марки "Нео" и "Елит" като емблема на българско производство в областта на черната техника, която да бъде достъпна за масовия потребител.

Причините тези традиционни вносители на техника да се захванат с асамблиране на уредите са чисто икономически. След като през последните години повечето световни компании на черна техника изнесоха производствата си в Китай,

за българските търговци стана неизгодно да внасят

оттам заради високите мита. За разлика от европейските държави, където митата за китайска и японска стока са около 6-7 процента, в България те се обмитяват с 18.5 на сто. В същото време Чехия, Полша и Унгария напълно са отворили пазарите си и тази техника влиза безмитно.

Според местните търговци държавата налага политика на високите мита, за да стимулира производството в България. Подобна стратегия се прилага в Румъния и Украйна предимно като защитна мярка срещу конкурентния внос. Спорно е доколко ефективна се оказва тя, защото нашите държави нямат промишлен капацитет и са твърде назад от върховите азиатски технологии, които през последните години изпреварват дори европейските.

"Да се асамблират тези уреди в България беше напълно излишно, но вносът стана неизгоден заради нереалните мита и бяхме принудени", обяснява повода да се насочат към производството Николай Китов, управляващ директор на "К и К електроникс". Преди година и половина те започват да сглобяват телевизори, след което продължават с DVD плейъри и домашно кино. Днес в каталога на фирмата има над 100 вида изделия с марката "Нео", голяма част от които обаче се сглобяват в чужбина. У нас се произвеждат само телевизори, домашно кино, DVD и прахосмукачки.

Вносителят на маркова стока добре преценява, че

основните части в българските сглобяеми изделия трябва да се внесат

от най-добрите китайски заводи на "Сони", "Панасоник" или "Филипс", за да бъдат конкурентни на оригиналите и да се купуват. Свръхобемните детайли и елементи, за които не се изисква прецизност, се прехвърлят на заводи в различните части на страната. Така фирмата пести не само от прехвърлянето на производството, но съкращава и транспортните разходи по вноса.

В момента у нас се произвеждат някои платки, захранвания, трансформатори и стиковачни елементи. Матрицата на пластмасовата кутия пък се взима под наем, защото технологичният процес при пластмасата е сложен и скъп. Останалите части са оригинални.

Фирмата държи на високото качество, затова и системите за измерване на продукцията са последен писък на техниката. Балансът и настройката се правят с уреди "Филипс", "Панасоник" или "Самсунг". Преди да излязат от завода, телевизорите и останалата техника работят без прекъсване минимум два часа при тежки условия.

"Целта е да постигнем високо качество, защото ние сме пряката връзка с клиента и ако той е недоволен, рекламациите удрят по имиджа ни", поясни Николай Китов. Рекламациите във веригата "Техномаркет" са под 2%, а за някои марки телевизори и DVD-та изобщо няма жалби. Нещо повече, благодарение на приемливите цени и доброто качество,

продажбите за последната година са нараснали с една трета

Техниката "Нео" струва почти 30% по-евтино от марковите аналози и привлича основно масовия купувач, казва Николай Китов. Експериментът с асамблирането според него е успешен, затова той планира нови производства, които на този етап запазва в тайна заради конкуренцията.

Освен "К и К електроникс" от няколко години и фирма "Аладин" произвежда български уреди с марката "Елит". Собственикът на фирмата Аладин Карфан я патентова през 2000 г. с намерение да произвежда пълна гама електроуреди - от ютии и пасатори до печки и телевизори. Голяма част от тях в момента се сглобяват в чужбина изцяло с китайски детайли.

В завода в Стара Загора се асамблират телевизори и DVD плейъри, като годишното производство на плейъри достига 20 хиляди. Сглобяването на телевизори започва от миналата година, затова са продадени едва 3800 броя. През тази година търговците очакват да пласират на пазара около 40 хиляди телевизори, тъй като търсенето е значително. Миналата година фирмата е изтъргувала на българския пазар 200 хиляди вносни телевизори и това дава надежди, че и марката"Елит" също ще намери добър пазар.

Търговците са категорични, че

покупателните възможности на населението растат

и понеже черната техника отдавна е мания за българина, тя е сред най-купуваните стоки. Почти във всеки дом вече има по два-три телевизора. Колкото повече расте конкуренцията между производителите, толкова по-голямо е разнообразието от видове уреди на ниски цени.

"Въпреки че печалбите от асамблирането са минимални, искаме да приучим специалистите да произвеждат подобна техника и в България", поясни Карфан. Неговата фирма изнася и голям процент от продукцията си в Румъния, Сърбия и Македония. Производителите са получили стандарта Евро 1, което им позволява да изнасят за Румъния безмитно. "Целта е да наложим българската марка не само тук, но и в съседните държави", поясни Карфан.

- - -

Докато търговците пристъпиха към производството по принуда, дългогодишният производител на телевизори "Битова електроника" - Велико Търново, трябваше да търси помощ, за да запази традиционното си производство. През миналата година дружеството привлече чужди инвестиции, създавайки джойнт венчър с един от най-големите китайски производители на електроника и информационни технологии - SVA Group. В момента дружеството изнася телевизори SVA - Велико Търново, като малка част от тях се продават и на вътрешния пазар. Благодарение на съвместната работа в българския завод се модернизира и внедри нови технологии.

- - -

Николай Китов, управляващ директор на "К и К електроникс":

Всяко семейство вече има по три телевизора

В: Какво наложи една типично търговска фирма да се насочи към производство на електроуреди?

- Състоянието на пазара и целта да бъдем по-конкурентни ни принуди да се адаптираме. Открай време черната техника е била мания за българина, но поради високите цени на марковата техника хората се въздържаха да купуват.

Напоследък обаче тази тенденция се обръща. След като започнахме да сглобяваме телевизори и DVD плейъри, продажбите ни нараснаха значително. Средно за страната те се увеличават с около 15%, но в резултат от появата на марката "Нео" ръстът за някои уреди е 40 на сто.

Въпреки все още ниската покупателна способност почти всяко семейство вече притежава по три телевизора - в детската стая, спалнята и хола. И всичко това е благодарение на новите условия за кредитиране и приемливите цени. Един телевизор струва 120-130 лв., напълно достъпна цена дори за едно бедно семейство. Ориентирахме се към асамблиране на домашно кино, телевизори, DVD плейъри и прахосмукачки, защото те са по-скъпи и като се обмитят с 18.5%, пазарните цени стават много високи.

В: Смятате ли да разширите производството и с други уреди?

- Имаме планове, но те са търговска тайна. Във всеки случай няма да сглобяваме миксери и сешоари, защото тези уреди са по-евтини и не е изгодно да организираме тяхното производство в България.

Наскоро обаче научихме, че сешоарите "Филипс" се произвеждат в България. Разбрахме го случайно, когато, внасяйки тези уреди от Франция, върху сертификата ЕВРО 1 беше изписано Made in Bulgaria. Докато обясним на митничарите, че стоката е вносна, доста нерви изхабихме.

На българския пазар отдавна работят и други фирми, които асамблират електроуреди. Освен фирма "Аладин", която продава с марката "Елит", някои частни компании напоследък започнаха да сглобяват климатици. Явно конкуренцията нараства, затова и бизнес идеите за разширяване на производството ще се множат.