Как да превърнете стратегията на вашата организация в действие

Как да превърнете стратегията на вашата организация в действие

Изпълнението на фирмената стратегия е най-важният и най-сложният процес в една организация. Въпреки че не е толкова трудно да се определи фирмената стратегия, да се определи точно как тя да бъде постигната и да се определи по какъв начин ще бъдат измерени постиженията е съвсем друг въпрос. Едно проучване, проведено от CFO Magazine в началото на 90-те, установява, че едва 10% от стратегиите на компаниите се изпълняват успешно. Според изследването четири са основните причини за липсата на успех:

Визията: Едва 5% от персонала разбира стратегиятаХората: Едва 25% от мениджърите имат мотивация, обвързана със стратегията Ресурсите: 60% от организациите не обвързват изготвянето на бюджета със стратегията на компанията Ръководството: 85% от ръководния екип прекарва по-малко от един час на месец в обсъждане на стратегията.

Един от начините, чрез които компаниите могат да гарантират, че действията им са в съответствие със фирмената стратегия, е използването на подхода на "Балансираната карта за отразяване на резултатите" (BSC).

Тази карта е създадена преди 10 години от Робърт Каплан, професор в Бизнес факултета на Харвард, и Дейвид Нортън, водещ авторитет в света по въпросите на управлението на резултатността и приложението на стратегии. "Балансираната карта за отразяване на резултата" представлява рамка, чрез която се помага на организациите да приложат стратегията посредством нейното трансформиране в набор от оперативни цели, чрез които може да се ръководи поведението и следователно резултатността (www.bscol.com). Концепцията на "Балансираната карта за отразяване на резултата" се гради върху предположението, че това, което се измерва, е това, което мотивира участниците в организацията да действат ефективно.

В крайна сметка всички дейности, ресурси и инициативи на фирмената организация трябва да бъдат в съответствие със стратегията. "Балансираната карта за отразяване на резултатите" постига тази цел чрез изрично определяне на взаимовръзката "причина-следствие" между целите, мерките и инициативите, сравнени в рамките на всяка перспектива и през всички нива на организацията.

Подходът на картата за отразяване на резултата е свързан с определянето и оценката на финансовите и на нефинансовите стратегически цели и задачи. Очевидно финансовият успех на дадената организация все повече зависи от нематериалните й активи - развиването на подходящи взаимоотношения с подходящи клиенти; качеството на работата; ефективността на организацията; способността на организацията да привлича и задържа служители, притежаващи подходящи качества.

Какви са ползите от прилагането на "Балансираната карта за отразяване на резултата"?

· Изясняване на визията в цялата организация

· Обединяване на старшия управленски екип около стратегията

· Обвързване на мерките и инициативите на отделната личност и постигнатите резултати със стратегията

· Предоставяне на насоки за мениджърите в процеса на вземане на решения

· Популяризиране на отговорността и проследяването на процеса.

Процесът за разработване на "Балансирана карта за отразяване на резултатите" започва с определянето на стратегията на организацията. След като веднъж е постигнат консенсус сред ръководния екип за това каква всъщност е стратегията, се идентифицират и стратегическите цели за всеки аспект от картата. Обикновено има четири аспекти в стратегията: финанси, клиенти, вътрешен процес, обучение и развитие на персонала. Тези аспекти са взаимно обвързани и организацията трябва да се фокусира върху всеки от тях - за да обслужва клиентите си, тя трябва да разполага с подходящ персонал; за да постигне финансовите си цели, трябва да е в състояние да задоволи потребностите на клиента и т.н. Взети заедно аспектите обясняват стратегията по разбираем начин.

Стратегическите цели трябва да са в съответствие с набор от мерки с дефинирана отговорност за всяка мярка. Разработват се цели за всяка мярка и се идентифицират конкретни инициативи за постигане на всяка цел.

Например, ако част от стратегията е за подбора и задържането на подходящ персонал, една от мерките може да бъде процентът на задържане на служители, показващи високи резултати, а конкретна годишна норма в проценти би била цел.

Конкретните инициативи за постигането на тази цел биха могли да включват промяна в процедурите по подбора и оценката на персонала, за да се гарантира, че се наемат най-добрите хора, въвеждане на процеси за управление на резултатността за идентифициране на хората, постигащи високи резултати, или други инициативи, насочени към увеличаване на процента на задържане на персонала.

"Балансираната карта за отразяване на резултатите" е средство за приложение на стратегията и превръщането й в действие. Тя обединява ресурсите и енергията на цялата организация със стратегията и я превръща в интегрирана система, определена за основните бизнес аспекти, с конкретни цели и инициативи.

В резултат на това мениджърите имат възможност да се фокусират върху онези области, които са важни за успеха на организацията, и ясно да измерят реалния успех. BSC може да бъде приложена във всяка компания или индустрия, в новостартиращи начинания или такива с дългогодишна история на пазара. Ползата от прилагането на балансираната карта е, че е фирмата разполага с персонал, който разбира стратегията и който работи за постигането на тази стратегия, като води организацията към успешно представяне на пазара.

*СМС,

направление "Човешки капитал", "Ърнст и Янг - България"