"Кока-Кола" загуби дело срещу КЗК

"Кока-Кола" загуби дело срещу КЗК

"Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани България" загуби делото във Върховния административен съд (ВАС), с което обжалва наложената от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоба на компанията. В началото на декември 2003 година КЗК гласува глоба в размер на 20 хил. лв. за костинбродската фабрика заради промоционна игра "Музика в бутилка".

От компанията останаха изненадани за съществуването на решение на ВАС, тъй като компанията още не беше известена за хода на делото. "Управителното тяло ще разгледа мотивите на ВАС и ще реши дали да се съгласи с тях или да обжалва и това решение", обясни Даниела Миховска, мениджър комуникации в "Кока-Кола хеленик ботлинг къмпани".

Тя не даде ясно да се разберат последващите намерения на компанията, тъй като юристите са тези, които трябва да се изкажат първи. Миховска обаче припомни, че има възможност и решението на ВАС да се обжалва.

Фактът, че компанията е обжалвала веднъж решението на комисията, прави евентуалното последващо обжалване твърде вероятно.

Победителите в играта са спечелили музикални дискове, билети за концерт на Еминем в Дейтройт на единична цена $2423 и ваканционен пакет за двама души на остров Ибиза при единична цена 2020 евро. Според антимонополното ведомство играта нарушаваше Закона за защита на конкуренцията, тъй като стойността на наградите надвишава многократно (с повече от 10 пъти) стойността на продавания продукт.

В законоустановения 14-дневен срок "Кока-Кола" обжалва решението на комисията през Върховния административен съд. На 12 май в тричленен състав ВАС се произнесе по делото, като отхвърли жалбата на "Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани България".

Решението подлежи на касационно обжалване пред петчленен състав на ВАС в 14-дневен срок от получаването му от "Кока-Кола". Съдът ще изпрати уведомление на засегнатата страна за решението си.

В решението на административния съд се подкрепят мотивите на КЗК за налагане на паричната глоба, като съдиите са съгласни, че с обвързаност на продажбата на продукта като условие за участие в играта, "Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани България" АД, засяга интересите на своите конкуренти, участници на пазара на безалкохолни газирани напитки, които ще бъдат принудени да разиграват подобни игри с цел да отговорят на потребителското търсене, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика.

Любопитното в конкретния случай е, че има изразено и особено мнение на съдия-докладчик, в което се посочва, че атакуваното решение на КЗК е незаконосъобразно. "От материалите по административната преписка не може да се направи категоричен извод, че дружеството жалбоподател, провеждайки промоцията си "Музика в бутилка", е извършило действия, съставляващи нелоялна конкуренция по смисъла на ЗЗК", гласи част от мнението. Съдията смята, че "Кока-Кола" има потребителски кръг, който със или без промоцията ще потребява нейните продукти, като обемът на това потребление не рефлектира върху този на останалите производители, които са с по-ниски нива на качество и цени.