Пазарът на товарни автомобили също се раздвижи
От януари до края на май у нас са продадени 234 камиона и 18 автобуса.
В тази бройка не влизат сключените сделки от традиционно силните при най-леките (3.5-7 т) "Пежо" и "Ситроен". При това положение пазарни лидери са вносителите на "Ивеко" за България - "Ванто трейд ауто" с 39 реализации(15.48% от пазара) и "Чефин - България" с 37 сделки (14.68 на сто).
Като цяло марката държи една трета от пазара на нови товарни автомобили. Вносителят на "Рено" - "Промобил", е на трета позиция по продажби с 33 реализации и дял от 13.10%. Следват "Волво" ("Волво-България" и "Мерцедес" ("Балкан стар") - с почти еднакъв брой сключени сделки, ГАЗ ("Антарис трейд сервиз"), МАН ("Еврокамион") и други.
Продължава тенденцията най-силни продажби да има при най-леките (3-7.5 т) и най-тежките (18-44 т) товарни автомобили. Малко над 47 на сто от пазара се държи от влекачите - 119 сключени сделки, като в този сегмент най-силно се представят "Ванто трейд ауто" с "Ивеко" (33 продажби) и "Волво - България" с едноименната шведска марка (29 реализации).
Най-леките при товарните автомобили държат 36.5 на сто от пазара, като лидер отново е "Ивеко", но чрез другия си вносител ("Чефин-България") с 29 продажби, следван плътно от най-евтините представители на този клас ГАЗ с 26 реализации.
При автобусите едноличен лидер е "Изусу" ("Соф Ко") с 11 сключени сделки благодарение на хитовите си модели за пътувания на къси дистанции с 26-28 места Turquoise и Royal.
Характерно за продажбите на товарни автомобили е, че почти всички стават чрез лизингови схеми.
Това позволява на фирмите да изплащат превозните средства с парите, които получават от тяхната експлоатация. Заслужава да се отбележи също, че за разлика от пазара на леки автомобили, където от десет закупени коли девет са втора ръка, то при камионите съотношението е 1:4, естествено пак в полза на употребяваните превозни средства.
Въпреки това Радослав Карабоиков е категоричен, че е крайно време да се въведат законови ограничения, които да спрат вноса на товарни автомобили и автобуси, които не покриват нормите за екологичност Евро 0 и Евро 1. Според него в противен случай при влизането на България в ЕС много от местните превозвачи могат да бъдат изхвърлени от пазара от компании от съседните страни.