Чужди компании купуват известни американски вериги

Чужди компании купуват известни американски вериги

Ако допреди години идеята чужди франчайзингови вериги да проникнат на американския пазар изглеждаше малко преувеличена, днес това се променя, писа вестник "Файненшъл таймс".

В миналото добре защитените американски марки и високите разходи за реклама действаха като прегради за навлизане на американския пазар, особено пред веригите от развиващия се свят. Наскоро обаче все по-голям брой известни американски вериги започнаха да преминават в ръцете на чуждестранни компании.

"Дънкин донатс" (Dunkin' Donuts) например вече е собственост на британската компания Allied Domecq, а "Холидей ин" (Holiday Inn) е собственост на отново британската група "Интерконтинентал" (Intercontinental Group).

Емблематичната американска верига магазини 7-Eleven пък премина в японски ръце, макар че един на милион американци е разбрал това, посочва изданието.

Според "Файненшъл таймс" най-учудващо е нарастващото присъствие на хранителни вериги от развиващите се страни. На изключителна популярност се радват ресторантите на компании от Централна Америка.

Гватемалската "Поло Камперо" (Pollo Campero) например отваря първия си ресторант през април 2002 г. в Лос Анджелис. През първите пет дни той е посетен от 30 000 клиенти, а за седем седмици са регистрирани продажби за 1 млн. долара, пише "Файненшъл таймс".

В същото време според редица експерти американските вериги ще срещат все по-големи трудности на чуждите пазари.

Те са на мнение, че подхванатата от Вашингтон война срещу тероризма все повече накърнява имиджа им навън. Това важи в особено висока степен за страните от Близкия изток. Като разрешение на проблема специалистите предлагат ориентиране към регионални подходи и дистанциране на компаниите от американския им произход.

Бизнесът обаче не очаква сериозни проблеми през следващите няколко години. В Латинска Америка например американските вериги се готвят за бърза експанзия, подчертава "Файненшъл таймс".