"Томас Кук" отчете добро развитие на кампанията за сезон 2005
От 2005 година официално ще започне да работи "Томас Кук - Полша". През този сезон туроператорът посреща само индивидуални и неорганизирани полски туристи, чийто брой едва ще надхвърли 2 хиляди. От следващата година се очаква да пристигат и организирани полски туристи с чартъри, за които компанията в момента преговаря с "Еър Виа". "Полският пазар ни интересува, защото има реални шансове той да се развие в значителна степен. Въпреки че този пазар за нас е с по-кратък срок на реализация - от средата на май до средата на септември", коментира Колев. Според него от България вече се интересуват и нови скандинавски туроператори. "Томас Кук" преговаря с три шведски фирми, които досега не са работили на нашия пазар. Партньори на концерна ще останат и действащите тук до момента "Слитес ресор" и "Апол".
Наскоро стана известно, че туристическият бранш у нас е в криза и една от основните причини за това е германският туристически пазар, чието представяне през сезон 2004 е далеч под очакванията. Потреблението там е свито като цяло, в това число и заявките за пътуване зад граница. Освен това България като дестинация не издържа на конкурентния натиск на страни като Турция, Испания, Египет и Тунис, които се развиват добре.
През 2003 г. броят на германските туристи, посетили страната ни, отбеляза ръст от 11%, докато тази година данните за шестмесечието сочат нарастване само с 6%. Кризата на туристическия пазар Колев обяснява с цикличността, която според него е с продължителност от 4-5 години. "Не е възможно ежегодно да има бум на пазара. Бумът беше миналата година. В туризма винаги е имало една цикличност на ръст и следващ го спад на пазара", каза още Колев.
Диспропорцията между нарастването на легловата база и туристопотока се очерта като основна причина туристическата гилдия да обяви, че браншът е в криза. Темповете, с които нараства легловата база, изпреварват темповете, с които расте туристопотокът, и така през този сезон за първи път от шест години насам се наблюдава предлагане на легла, което превишава търсенето на туристите. Така в разгара на сезона някои бази в големите курорти остават незапълнени.
Вече стана ясно, че следващият летен сезон чуждите туроператори ще финансират по-трудно хотелиерите по българското Черноморие заради свръхпредлагането на леглова база. Големите концерни работят по идентична схема, като предплащат почивките на туристите и по този начин осигуряват средствата на хотелиерите. Друга практика е да финансират срещу ангажимента собствениците да се издължат с туристически услуги през следващите три до пет години. По този начин хотелиерите получават едновременно инвестиционни кредити и възможности за пълнене на базата.