“Софарма” кандидатства за шампион по сливания
През 1942 г. в София се създава фабрика “Галенус”, която е първото на Балканския полуостров модерно предприятие за лекарства. Малко по-късно дружеството е национализирано и продължава да се развива в държавни ръце до 27 юли 2000 г. Тогава е подписан договорът за приватизация на 66.94 процента от капитала на “Софарма” АД. Купувач на завода е “Елфарма” - консорциум между “Унифарм” и “Електроимпекс”. “Унифарм”, който притежава 75% от капитала на “Елфарма”, е собственост основно на работническо-мениджърско дружество, а шеф на “Електроимпекс” е Борислав Дионисиев. Цената на приватизационната сделка е 24 млн. щатски долара, които са осигурени с кредит от Булбанк.
Понастоящем “Софарма” е акционерно дружество с предмет на дейност научноизследователска, инженеро-внедрителска, производствена и търговска дейност в областта на органичния синтез на лекарствени субстанции, лекарствени форми и биотехнологични продукти. Навлизането на частен капитал във фармацевтичната компания първоначално не беше посрещнато много добре от дребните акционери. Спорове между мажоритарния собственик и портфейлните инвеститори имаше на общото събрание на акционерите на 8 януари 2001 г. На него главно с гласовете на “Елфарма” бяха взети две важни за компанията решения. Първото беше за увеличение на капитала от 942 717 лв. на 6 млн. лева. Според действащия през 2001 г. вариант на Закона за публичното предлагане на ценни книжа емитирането на търгуеми права не беше задължително.
В подписката за новата емисия не участваха Министерството на икономиката (което до този момент притежаваше 18.22%) и някои от останалите дребни инвеститори, включително и чуждестранни компании. След вписването на новия капитал делът на “Елфарма” нарасна до над 86 процента от него. На същото общо събрание акционерите на “Софарма” приеха дружеството да стане солидарен длъжник с мажоритарния си собственик по задължението към Булбанк за заема по договора за приватизация.
“Софарма” изплащаше заема, като парите бяха оформени като дълг на “Елфарма” към дружеството. Кредитът беше изплатен предсрочно на 3 септември 2003 г.
Сливания
От есента на 2003 г. “Софарма” започна операция по вливането на останалите дружества от групата. Според изпълнителния директор на дружеството Огнян Донев срокът за осъществяване на начинанието е три години. Целта е компанията да бъде позната на международните пазари с една търговска марка. Първата стъпка е направена в края на 2003 г. с вливането на завода в троянското село Врабево. Най-вероятно стратегията ще продължи с “Фармахим холдинг” и “Научноизследователския институт по химико-фармакологична индустрия”, които са 100% собственост на “Софарма”. Тези стъпки ще преминат без особени сътресения, тъй като дружествата са изцяло собственост на “Софарма”.
Подобно е положението и със софийското дружество “Електронкомерс”, което търгува с изотопи. “Софарма” спечели търга за приватизацията му през есента на 2003 г., но загубилите участници поведоха съдебни спорове за законността на процедурата, така че към пролетта на 2004 г. сделката още не е финализирана. През март 2004 г. дружеството спечели още един търг - за “Медикоапаратурен завод”, който е обособена част от “Медицинска техника” ЕАД - София. Това предприятие не работи от години, но теренът, върху който е разположен, е в съседство до “Софарма” на "Илиянско шосе".
През 2004 г. “Софарма” закупи и 50% от капитала на казанлъшкото предприятие “Българска роза - Севтополис”, което също е публична компания.
Най-тежка може да се окаже процедурата по вливането на “Унифарм”. Собственик на над 90% от този софийски завод е работническо-мениджърско дружество. В предприятието има и други частни акционери, част от които са активни играчи на фондовата борса. През януари 2004 г. държавата продаде над 3% от капитала на “Унифарм” на централизиран търг на фондовата борса. Постигнатите на него цени бяха между 80 лв. и 450 лв. за акция. Понеже плащането се извършваше с инвестиционни бонове, които тогава струваха между 14 и 19% от номинала, реално платената стойност за акциите на “Унифарм” беше в рамките на 16 - 100 лева.
За вливането на завода в “Софарма” трябва да се изготви план за преобразуване, което означава, че се очаква ново увеличение на капитала на дружеството. Акционерите на “Унифарм” ще получат акции от капитала на “Софарма”. Техният размер трябва да се изчисли от независими експерти. Ако се сравнят балансовите стойности на книжата на двете компании към края на 2003 г., се оказва, че срещу акция от “Софарма” стоят малко над 2 лева нетни активи, а на “Унифарм” - близо 70 лева. Това означава, че по този показател срещу акция от “Унифарм” акционерите му трябва получат около 35 от дружеството приемник. Възможно е събития, които предхождат вливането, да променят ситуацията. Капиталът на “Унифарм” е едва 200 хиляди лева. При едно увеличение до например 10 милиона лева, цената на акция от “Унифарм” ще е значително по-ниска.
Борсова търговия
Цените на акциите на “Софарма” през 2001 г. в продължение на месеци се търгуваха по 1.85-2.00 лева за акция. При капитал от 6 млн. лева котировките отговаряха на пазарна капитализация от максимум 12 млн. лева. През следващите години “Софарма” беше сред лидерите по поскъпване на фондовия пазар, като капитализацията през 2004 г. е над 200 милиона лева. Печалбите на дружеството и експанзионистичната му политика са основните причини за ръста в цената на акциите. В средата на 2003 г. беше извършено ново увеличаване на капитала. Срещу една своя акция собствениците получиха безплатно по 10 нови. Това доведе до нови печалби за инвеститорите, тъй като цената спадна по-малко, отколкото беше размит капиталът.
Факторите, които ще влияят на движението на цената на “Софарма”, са няколко и разнопосочни. Към началото на 2004 г. съотношението цена/печалба на акциите на дружеството е твърде високо - коефициент над 15, което означава, че при такива финансови резултати компанията генерира доход, съответстващ на пазарната й капитализация за 15 години. Това според някои анализи прави “Софарма” надценена спрямо останалите активно търгувани позиции на фондовата борса.
От друга страна, значителните инвестиции ще започнат да дават отражение в посока на увеличаване на печалбите. Дружеството получи достъп до пазара на Европейския съюз, така че може да продава продукцията си най-малко в новоприетите страни като Полша. Увеличаващият се процент на износа е защита срещу евентуален срив на местния пазар на лекарства.
Другият фактор, който може да повлияе на поскъпване на акциите на “Софарма”, е евентуално сливане с компания като “Унифарм”. Тогава трябва да се изготви независима оценка на дружеството, като то ще е задължено да изкупи акциите на инвеститорите, които гласуват против преобразуването по тази оценка. Ако “Софарма” се развива успешно, все по-активни ще са слуховете за продажбата й на някой от големите международни производители на лекарства.
Инвестиции
Само в разстояние на няколко месеца през 2003 г. “Софарма” откри няколко нови производствени цеха. През същата година дълготрайните материални активи на дружеството нараснаха с 10 милиона лева. Причината за инвестициите е , че от април 2003 г. лекарствата, които се продават в България, трябва да са произведени задължително в съответствие с международните стандарти за качество “Добра производствена практика” (GMP). На 16 октомври официално беше открит заводът за лекарства във Врабево. Инвестицията в него е за 20 милиона лева, като старата техника на предприятието е изнесена за завода в руския град Ростов на Дон, в който “Софарма” притежава мажоритарно участие. Капацитетът на завода във Врабево е 1 милиард броя таблетки, 20 милиона сиропни форми и 30 милиона унгвенти.
Само месец по-късно започна работа заводът за ампули в София. Той е с годишен капацитет от 80 млн. броя ампули, като в него са вложени 12 милиона лева. Според Огнян Донев временното спиране на производството заради привеждането му в съответствие с GMP е причина за забавянето на ръста на продажбите през 2003 г.
Пазарен дял и резултати
Според отчета на дружеството за 2003 г. “Софарма” държи 9% от българския пазар на лекарства. За годината обаче продажбите на вътрешния пазар спадат с 10 процента спрямо предишния период. В някои групи като сиропи понижението е с 26 процента. Причина за намалението е навлизането на нови конкуренти, които предлагат лекарства - аналози на произвежданите от “Софарма”, намалението на процента на заплащане от здравната каса и непокриване на нуждите на пазара с инжекционни форми заради ремонтите за покриване на стандартите за "Добра производствена практика". Слабата страна на “Софарма” спрямо конкурентите е липсата на достатъчен брой медицински представители в основните региони на страната и голям брой на продукти, които се продават на болниците. Те са свързани понякога със закъснения на плащанията и други трудности. Целта на компанията за българския пазар е да повиши дела си чрез агресивна маркетингова политика и по-ниски цени.
Износът на дружеството в долари се увеличава с 13% спрямо 2002 г. и е за 23.737 милиона долара. Осемдесет и три процента от него се реализират в Русия, Украйна и Полша, а общо пазарите на “Софарма” са в 25 страни. Преобладаването на плащанията в долари понижава финансовите резултати на дружеството в моменти, когато щатската валута е слаба на международните пазари.