Новият лидер по капитализация “Петрол”

Новият лидер по капитализация “Петрол”

 

Дистрибуторът на горива “Петрол” АД се оказа най-изгодната инвестиция на капиталовия пазар в България от 2001 г. насам. Причина за стремителното покачване на акциите на дружеството е изцяло сменената политика на мениджмънта по отношение на имиджа. Може би ръководството на “Петрол” АД първо усети, че търговията на книжата му на фондовата борса носи не само разходи, но би могло да осигури добър рекламен ефект и то на относително ниска цена.

Всички специализирани издания ежедневно следяха новите рекорди при котировките на “Петрол”, когато акциите растяха бързо. Вниманието към компанията беше насочено и от влизането на известни личности в управителните й бордове.

Например бившият говорител на Иван Костов Михаил Михайлов стана член на надзорния съвет, а социалният министър Иван Нейков в периода 1997-2001 г. - в управителния съвет. Стабилното развитие позволи на компанията да реализира успешно и емисия от корпоративни облигации.

През 2002 г. акциите на “Петрол” бяха сред най-стабилно растящите в индекса SOFIX. Цената им беше твърдо около 13 лв. Година и половина по-късно цената достигна 3.80 лв., но при положение че акциите бяха раздробени 58 пъти. Или стойността от 3.80 лв. отговаря на 220 лв. за стара акция. Покачването е 17 пъти, като до това постижение се доближават само книжата на фармацевтичния завод “Софарма”. Пазарната капитализация на петролното дружество достигна над 415 млн. лв., което го нареди твърдо на първо място по този показател. Теглото на акциите на “Петрол” при изчисляването на индекса SOFIX през 2003 г. достигна 25 процента при наличието на 13 дружества в него. След февруари 2004 г. започна поевтиняване на акциите на дружеството, като основната причина е продажбата на държавния дял от над 2 милиона акции на фондовата борса. В резултат цената на акциите спадна за кратко до 2.20 лв. за акция, с което “Петрол” загуби лидерското си място по пазарна капитализация. Към края на разпродажбата на държавния дял отново пое във възходяща посока и достигна нива от 2.89 лв.

 

Финансови резултати

Интересно е, че повишението на цените не се свързва нито с по-големи печалби, нито с увеличаване на приходите от продажби на горива. Финансовият резултат на дружеството според одитирания отчет за 2003 г. е 2.268 млн. лв. Реализираната продукция е за 345 млн. лв., което е с с над 10% под равнището за предишната година. Дружеството отбелязва ръст в приходите от продажби на горива, тъй като от 2003 г. продава и газ. Трябва да се отбележи и фактът, че в резултат от значителните по размер инвестиционни проекти разходите за амортизации на “Петрол” АД нарастват значително - от 8.7 млн. лв. през 2002 г. на 17.4 млн. лв. за 2003 г. Това представлява ръст от почти 100% при запазване и дори намаляване на част от останалите разходни пера в сравнение с предходния период.

 

Структура на собствеността

Увеличаването на борсовата капитализация може да се обясни с потенциала на компанията за бъдещи печалби. Участията на “Петрол” АД в други дружества са общо 13, от които само едно е под 50 процента. Компанията притежава 99.8% от “Еврокапитал България” АД, която пък от своя страна е собственик на 85% от “Евробанк”. Очаква се този пакет да бъде продаден на “Петрол холдинг” АД до лятото на 2004 г.

През 2003 г. дистрибуторът на горива закупи “Нафтекс петрол” ООД, който е основен играч на пазара на горива на едро. Сделката за това дружество беше сключена за 100.966 млн. лв. Прогнозната печалба на “Нафтекс петрол” за 2003 г. е около 25 млн. лв.

От 2004 г. се очаква да започне дейността и на компанията “Транслото” АД. Дружеството трябва да организира лотарийни игри, както и да поддържа съоръжения за тази цел. “Петрол” АД притежава 99.986% от капитала й, като останалата част е на ръководителя Неделчо Прошков (бивш шеф на спортния тотализатор). Други по-интересни активи на дружеството са водноелектрическата централа “Жребчево”, която беше приватизирана през 2002 г. за 5.4 млн. лв., и хотел “България” в Бургас. Най-известните обекти в структурата на “Петрол холдинг”, в които “Петрол” АД няма участие, са професионалният футболен клуб “Нафтекс” (чието общо събрание гласува да се листва на фондовата борса) и компанията за кредитни карти “Транскарт”.

Инвестиции

През 2003 г. “Петрол” АД започна продажбата на емисия корпоративни облигации с номинал от 25 млн. лв. Първата част от нея беше пласирана през ноември, като общата й стойност беше 15 млн. лв. при лихвен купон от 8.375 процента.

Книжата са предназначени за финансиране на мащабната инвестиционна програма на дистрибутора на горива. Тя е разделена на четири етапа и е за общо 226 млн. лв. Първата част е за реконструкция на 100-те най-печеливши обекта на компанията. От тях повечето са завършени още до края на 2003 г., а целият проект трябва да приключи година по-късно. Стойността на тази програма е 88.5 млн. лв. По втория етап се работи паралелно и е планирано да приключи през 2005 г. При него се построяват нови 25 обекта за 48.9 млн. лв. По-голямата част от работата е предвидено да се осъществи през последната година от проекта. През 2003-2004 г. към обекти на “Петрол” АД се изграждат 125 модула за продажба на газ пропан-бутан. И тук повечето работа е оставена за втората година при цена на проекта от 8.6 млн. лв. Четвъртият етап е модернизация на останалите бензиностанции и е предвиден за периода 2005-2008 г. на стойност 80 млн. лв.

Активи

“Петрол” притежава най-широката мрежа за продажба на горива в България, като държи 443 бензиностанции, 72 петролни бази и три петролни пристанищни терминала. За сравнение “Шел България”, ОМВ, “Лукойл” и “Екопетролиум”, които са на следващите четири места, са собственици общо на 203 обекта към края на 2003 г. В същото време “Петрол” има пазарен дял от 23% от пазара на горива при 37% на останалите четири големи за 2003 г. Това се дължи вероятно на изоставането в модернизацията на обектите на бившия държавен дистрибутор. Освен това присъствието на компанията на пазара на пропан-бутан още не е достатъчно силно. Очаква се делът на всички малки компании на пазара да намалява поради спада на възможностите за повишаване на маржа на печалба, както и заради повишения държавен контрол в този бизнес. Очаква се да бъдат въведени по-високи екологични стандарти за бензиностанциите, което ще е свързано с допълнителни инвестиции от страна на малките компании. От друга страна, конкуренцията при продажбите на горива ще се засилва с навлизането на нови инвеститори. В началото на 2004 г. първите си бензиностанции откриха компании от Гърция и Турция.

Акционери

Към май 2004 г. 78.34% от капитала на “Петрол” са собственост на “Петрол холдинг”. Държавата притежава 2.84%, като част от тях бяха изкупени на фондовата борса, а с останалата ще се удовлетворят реституционни претенции. По-малко от 3% се търгуват свободно на борсата, като този дял все пак е равен на над 3 милиона акции. Така че обемът на фрий-флоута се оценява на 10 млн. лв. при цена на книжата от 3.33 лв. Мажоритарният собственик “Петрол холдинг” е притежание на четири физически лица. От тях австрийският гражданин Фридрих Цауфал държи 57.75% от капитала на холдинга. На второ място по значимост в структурата на дружеството е Митко Събев с 25 процента. Останалите книжа са собственост на руски граждани - Андрей Аржанов с 15.75% и Александър Мелник с 1.5 процента.

Първоначалното повишаване на стойността на акциите на “Петрол” се възприе скептично от пазара, който беше свикнал на дотогавашните котировки. Освен това нетната стойност на активите не предполага такова бързо развитие. С течение на времето обаче някои от инвеститорите започнаха да оценяват новата структура на “Петрол”. През 2004 г. дружеството е един своеобразен холдинг, който печели не само от горивата, но също от участията си в търговска банка, хотелиерска дейност, строителство, производство на електроенергия, а от 2004 г. - вероятно и от хазартни игри. Съотношението цена-консолидирана печалба вече не е така стряскащо, както през 2003 г. След придобиването на “Нафтекс петрол” консолидираният резултат се покачи до 27 млн. лв. само от това дружество и компанията майка. Все пак бъдещите успехи ще зависят най-вече от представянето на “Петрол” на пазара на горива и дали модернизацията ще доведе до повишаване на приходите. Във връзка с инвестиционната програма задълженията на дружеството се покачват стремително като към декември 2003 г. са за 253 млн. лв. (около 35% от тях са за закупуването на “Нафтекс петрол).