Лошото обслужване е новият "хит" в оплакванията от курортите

Лошото обслужване е новият "хит" в оплакванията от курортите

В последните дни чужди медии усилено отразяват оплакванията на туристи, предпочели България за лятната си почивка. След оплакванията от строителството и довършителните работи по хотелите, с които сезонът започна, представителите на големите туроператори твърдят, че все повече са случаите на недоволство и от лошото обслужване и шума в курортите. Засега компаниите все още не могат да посочат конкретни данни за броя на рекламациите, които ще получат. Практиката в последните години показва, че жалби подават 1-2% от общия брой на чужденците.

Проблемите идват най-вече от довършителните работи в хотелите, но е притеснителен фактът, че на второ място се нареждат недоволните от лошото обслужване, заяви за "Дневник" Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", Варна и представител на британския туроператор "Май травел" и германския "Ал турс". На следващо място според него идват рекламациите от шума и музиката от дискотеки, барове, ресторанти и други заведения. Подобна е "класацията" и при германския туроператор ИТС. Засега големият европейски концерн "Томас Кук" не регистрира оплаквания от строителството, но другите посочени недостатъци също не го подминават.

Вълна от рекламации заради строежите в Златни пясъци заваляха още през май и юни, въпреки че туристите са предупреждавани предварително за неуредиците като са им предлагани други хотели. Близо 5-8% от записаните за съответния хотел гости се отказват въобще от пътуването, след като разберат, че в близост има строителни проблеми, обясни Венцислав Танчев. Представителят на германския туроператор ИТС Калин Сутев каза, че се е случвало да местят гости, от което търпят загуби, защото се нарушават договорите. Туроператорите обикновено връщат пари, когато се местят туристите от предварително избрания от тях хотел. Обезпечението е 10-15% от заплатената цена за почивката. Хотелиерите също могат да бъдат губеща страна, ако след настаняването на гости продължават да извършват строителни дейности. При такава ситуация рекламациите постъпват първо при туроператора, след което той ги предявява към хотелиера.

Собствениците на базите носят основната отговорност, когато обслужването е лошо и отношението към гостите не е любезно. Този проблем се очертава като много сериозен за българския туризъм, смята Венцислав Танчев. Според него вече все по-трудно се намира качествен персонал, тъй като добрите кадри бягат в чужбина. Калин Сутев също посочи, че имат доста оплаквания заради лошо обслужване, и то предимно от новите хотели. Качеството се занижава, а същевременно собствениците не инвестират в набирането на добър персонал, подчерта Христо Колев, управител на "Елит турс" и представител на "Томас Кук". Най-честите случаи на недоволство са от небрежно поведение или бездействие. За лошо обслужване се смята неизпълнението на услуга, която хотелът предварително е обявил, че предлага. Туроператорите дадоха примери с хотели, от които има оплаквания заради недостатъчния брой на шезлонги и чадъри на басейните им. Ако хотелът разполага със 700 места за спане, чадърите и шезлонгите са за около сто души и така на практика туристите не са могли да се възползват от услугата, за която са платили. Най-често рекламациите по този повод са за хотели, които работят по системата "ол инклузив", твърди Венцислав Танчев.

От няколко години туроператорските компании се борят и с шума в курортите, идващ най-вече от музиката в дискотеки, барове и ресторанти. Те са заинтересувани проблемът да се реши, тъй като поемат и щетите от евентуалните рекламации. При такава ситуация гледаме да не връщаме пари, но поемаме ангажимента пред туристите да бъде предупредена полицията и да се предотврати шума, обясни Христо Колев. Често между различните заведения се получава надпяване на певици, което смущава туристите, допълни Венцислав Танчев. По думите му това е необяснимо за чужденците, които не са виждали подобно нещо никъде по света. Те са свикнали да посещават семейно курорти, в които да се веселят, но най-вече да почиват.

Списъкът с рекламациите обаче не свършва дотук, а поводите за тях са най-разнообразни. Лошата инфраструктура - пътища и разрушени от строителството алеи, многото отпадъци, сергиите и будките по тротоарите, затрудняващи придвижването на хората, мръсните плажни ивици, които са презастроени със заведения, също са посочени в жалбите, каза Калин Сутев. Отделна графа заемат измамите от търговци, в обменни бюра и т.н.

От другата страна на "барикадата" пък са случаите, при които туроператорите и хотелиерите се сблъскват със злонамерени туристи. По думите им най-много това проличало при наводнението в Златни пясъци, където пострадаха доста хотели. Много от чуждите гости снимали неприятните гледки, а после подали оплаквания, че са газили във вода заради лошото отводняване. Това са форсмажорни обстоятелства и те спекулираха с бедствието, заявиха туроператори. Според представителя на "Томас Кук" Христо Колев атаките в чуждата преса са целенасочени срещу дестинацията България въобще, а не конкретно срещу един или друг хотел или туроператорска фирма. По думите му зад кампанията стоят конкурентни държави, в които има отлив на туристи. Според представителя на ИТС Калин Сутев лошото от нарастващите оплаквания е, че това са загубени за страната туристи, които в близките години няма да дойдат у нас на почивка.