Пазарът на складове и логистични центрове в Централна и Източна Европа
През изминалата 2003 г. фирмата има приходи от 1.75 млрд. долара и
управлява портфейл от около 70 млн. кв.м сгради. СБ Ричард Еллис (основана през 1906 г.) се обединява с Hillier Parker May & Rowden и Richard Ellis през 1998 и Insignia Financial Group през 2003 г.
От края на 2003 г. асоцииран партньор на CBRE в България е “Елта консулт” АД с управител арх. Валери Левиев.
През 2004 г. експанзията на Европейския съюз ще повлияе неизбежно върху търговските пазари на недвижими имоти в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Но това влияние няма да се отрази толкова бързо и силно в сектора на офис или търговски площи. Първи ще усети експанзията индустриалният сектор, който се състои от съвременни логистични и складови площи, сочат данните на една от най-големите в света компании за търговия и управление на недвижими имоти CBRE Richard Ellis.
Най-непосредствените промени на логистичния пазар включват премахването на митническите такси и скъсяването на времето за преминаване през границите. Други възможности за новоприетите страни представлява продължаващият ръст на привлекателността на региона на ЦИЕ от страна на паневропейските дистрибутивни мрежи. Приемането на стандартите на ЕС и сравнително недоразвитата инфраструктура ще е една от основните пречки пред експанзията в логистичните и складови пазари в страните на ЦИЕ, включително и България, смята Валери Левиев, президент на “Елта консулт” АД, представител на CBRE за България.
Премахването на повечето от търговските бариери от 1 май 2004 г. окуражи много логистични компании да прехвърлят част от своите дистрибутивни центрове към ЦИЕ. Тези нови центрове са подбрани внимателно, така че да осигурят най-добрия възможен достъп до пазарите на ЦИЕ. Някои от най-важните дистрибутивни центрове са Бърно и Прага в Чехия, Будапеща и Гьор в Унгария, Познан, Лодз, Катовице и Варшава в Полша, Братислава в Словакия.
Продължаващото развитие на тези градове ще е основание за разширяване на традиционните дистрибутивни локации в източна посока, така че да включат и тези нововъзникнали центрове.
Инфраструктурата остава основен елемент на интерес във връзка с логистичните пазари в ЦИЕ. Основното развитие на инфраструктурата в ЦИЕ през последните 14 години беше концентрирано в развитието на пътната мрежа. Въпреки това тя остава недостатъчно развита съгласно западните стандарти и ще продължи до известна степен да спъва експанзията на основните търговски пътища. Планирани са значителни инвестиции в развитието на пътищата и за това се ползват определени фондове на ЕС. Един от елементите на придвижването на изток е качеството на релсовия транспорт и неговото значение нараства непрекъснато. Очаква се, че ЕС ще продължи съвместно с правителствата да поддържа и подпомага развитието на релсовия транспорт през Европа.
Експанзията на Европейския съюз ще има позитивен стимулиращ ефект и върху пазарите, източно от новоприетите страни. В Букурещ например някои от първите инвеститори като J&T IIG търсят да осигурят техните първи наематели с площи около Букурещ. Русия - най-големият развиващ се пазар на Европа, има огромен потенциал за логистичните оператори. Високите оперативни разходи в Москва засега са в тежест на развитието на индустриалните пазари в сравнение с тези на новоприетите членове на ЕС. Въпреки това развитието на индустриалния пазар в Москва се очаква да нараства бързо. Очаква се и са налице динамични промени на пазарите на Смоленск, Санкт Петербург и Киев. Развиващи се дистрибутивни центрове са също така София и Букурещ.
Индустриалните пазари в ЦИЕ се развиват бързо и подържат експанзията на логистичните оператори. През 2004 г. със завършването на новите проекти предлагането на нови площи ще надвиши това от миналата година във всяка от страните от Централна и Източна Европа. Строителството на нови площи се съобразява с изискванията на операторите най-често за техни конкретни клиенти, така че това не увеличава нормата на незаетост. Не се очаква промяна на наемите в индустриалния сектор през тази и следващата година. Доходността ще остане непроменена главно поради липсата на предлагане на качествени продукти и растящата конкуренция в централноевропейските пазари.