Производителите на облекло трябва да налагат собствени марки
Проектът е разработен с помощта на Германското дружество за техническо сътрудничество и в него са взели участие браншовите асоциации в сектора и експерти, както и представители на Министерството на икономиката. Това е първият вариант на материала, а окончателният ще бъде готов през октомври, след като фирмите и асоциациите изкажат мнението си по него.
Стратегията представлява пакет от препоръки, изготвени на базата на задълбочен анализ, които имат за цел да стабилизират фирмите и да развият пазара като цяло. Като основни недостатъци се изтъкват обвързаността на предприятията от чуждите поръчители и работата на ишлеме, както и липсата на достатъчно квалифицирани кадри в средните мениджърски етажи. Над 90 на сто от износа е на ишлеме. Някои от препоръките в стратегията са да се стимулира участието на фирмите в регионални и международни изложения, където да се развиват потенциални контакти. Българските производители трябва да се присъединят към международните вериги за дистрибуция, от които да използват възможностите за съвместен бизнес.
Едва 30 на сто от фирмите правят стратегическо планиране на дейността си и то е до три месеца напред. Това показват резултатите от анкета, проведена в процеса на работата по стратегията. В материала този факт е посочен като тревожен и съветите към фирмите са да засилят маркетинговата си дейност.
Компаниите за облекло са посочили като най-голяма трудност пред развитието на сектора липсата на кадри. След това се нареждат нелоялната конкуренция и слабите възможности за кредитиране.
На средно ниво стратегията препоръчва да се засили дейността на браншовите организации и към тях да се създадат консултативни центрове. В тях ще работят експерти, които ще сътрудничат на фирмите при разработването на нови модели и дизайнерски серии например. Освен това е важно асоциациите да координират информацията между предприятията и чуждите фирми. Браншът се нуждае и от обучение на кадри в техническата, идейната и мениджърската част. Асоциациите биха били полезни в това отношение, ако изградят и образователни центрове, се казва още в стратегията.
Не е за пренебрегване и ролята на държавната администрация, която трябва да съдейства за намаляване на нелегалния внос и антидъмпинговите цени. Целите на макрониво са да се стимулират иновациите във фирмите, както и възможността да сертфициране. Стратегията предвижда създаването на фондове за подпомагане на компаниите и клъстери за съвместно производство.
Работещите предприятия в текстилния сектор са около 2500, повече от 90 на сто от които са малки или средни предприятия. Заетите в бранша са 170 хил., а средната работна заплата е около 170 лв. Чуждите инвестиции от 1998 г. досега са 210 млн. долара и това нарежда бранша на 8-о място по участие на чужди фирми.
------------------------
От следващата година малките и средните предприятия ще могат да кандидатстват за донорска програма на Министерството на икономиката, която цели да стимулира сертифицирането на фирмите по ИСО 9000. Това съобщи зам.-министърът на икономиката Валентин Първанов по време на представянето на "Премяна България". По предварителни изчисления държавата ще поеме до 50 на сто от сумата, необходима за сертифицирането. Парите са осигурени по две програми от бюджета на министерството или по програма ФАР.