Анастас Колев: Управляемите локомотиви намаляват разходите на компаниите

Анастас Колев: Управляемите локомотиви намаляват разходите на компаниите

Русенската фирма "Експрес сервиз" ООД разработи и организира производството на първите в Европа дистанционно управляеми маневрени локомотиви. Седемнадесеттонният локомотив, който има вече български и европейски патент, с абревиатурата ММУ (мобилно маневрено устройство) беше представен за пръв път на международно изложение. Това стана в края на септември на Ino Тrans в Берлин.

Изделието има два изключително икономични двигателя ВАМО с мощност по 52 kW, с които може да тегли с 8 км/ч до 15 вагона с общо тегло 1500 т. Локомотивът е без обичайната кабина на машиниста, неговото управление става от разстояние до 300 метра. Той е дело на ентусиасти - бивши инженери и работници на Локомотиво-вагонния завод в Русе. Управител на "Експрес сервиз" е инж. Анастас Колев.

В: Г-н Колев, разкажете повече за участието си на форума в Берлин.

- На изложението в Берлин участвахме с мобилното маневрено устройство, което наричаме малък дизелов локомотив. Ino Trans е най-сериозният форум в бранша. Той се проведе от 21 до 24 септември. Това е най-голямото изложение на транспортни технологии, където се събират около 1300 компании. Не мога да оприлича изложението на Пловдивския панаир, който също добре познаваме, защото в Берлин форумът е строго специализиран и не се допускат излишно много хора. Провежда се през две години, в последната седмица на септември. Посещението е само с покани. Там само се проучват изделията, виждат се как са изпълнени и чак след приключването на панаира започват разговорите. С това се занимаваме сега.

В: Как попадна вашата фирма на изложението?

- В началото на годината кандидатствахме, като съобщихме на организаторите, че имаме патент за нов продукт. Те се заинтересуваха, включиха ни в списъка с иновативни технологии и ни поканиха.

Изработихме локомотивчето, спазихме си графика, като то беше готово в началото на септември. За учудване на всички го произведохме в малката си работилница. При това експонатът не остана единственото локомотивче и сега имаме две. Едното е в ремонтната база за планов ремонт. Първите две локомотивчета са закупени от швейцарския циментов холдинг Holcim. Първото работи в завода на компания край Враца - в с. Бели Извор. Другото е пак в техен завод, но в Сърбия и Черна гора. Според инвестиционните планове на швейцарския холдинг през следващата година ще бъдат закупени още две такива устройства.

В: Какво представлява локомотивът и с какво предизвика интерес на изложението в Берлин?

- Той е с изключително малка мощност. Най-малкият съществувал някога в България локомотив е с мощност над 200 конски сили, а този е със 130. Считам, че малката му мощност води до големи икономии, особено в сравнение с действащите локомотиви. Това, разбира се, е за сметка на малката скорост - максималната скорост на придвижване е 8 км/ч.

За местата, за които е предназначено такова устройство, тази максимална скорост е предостатъчна. Например по поръчка, за която работим, за Холандия се изисква скоростта да е максимум 2 км/ч. В България ползваме маневрени локомотиви с 1250 конски сили, които могат да развиват скорост до 120 км в час. Предназначението им е обаче да преместват един вагон до друг, а при тази операция скоростта е дори 1 км/ч. Докато се разтоварва вагонът, този локомотив стои 15 минути. През това време маневреният локомотив не може да се загаси, защото самото му палене трае 15 минути.

Швейцарците, които купиха първите два локомотива за циментовите си заводи в България и Сърбия, първо попитаха може ли да не се харчат по 300 литра на ден за нафта за един локомотив. Ние имахме подобни идеи и ги разработихме на основата на тяхна поръчка - създадохме малък локомотив точно за разтоварване, няма командна кабина, ръководи се само с дистанционно управление.

В: Как точно се ползва вашето изделие в циментовите заводи?

- В готов вид изделието много допадна на швейцарските ни партньори. На всеки 45 минути в техните заводи пристига един влак, пълен с варовик от близката кариера. На много модерна разтоварна рампа, на която бързо може да се променя предназначението за въглища или варовик, доскоро разтоварната дейност се извършваше с голям локомотив. Сега тази дейност се извършва с малкия локомотив. Операторът вече е един и същ - този, който разтоварва вагоните, и който премества влака. Съкращават се работни места, което не е много приятно, но е факт. Не се изисква висока квалификация за хората, които управляват локомотива - наличието на командната кабина изкушава машиниста да се качи вътре и да си почива. В нашия случай това вече не може да стане.

При преместване на локомотива от едно място на друго има площадка, на която операторът може да се качи.

В: Какви поръчки получихте след участието на изложението в Берлин?

- Имаме много поръчки, но не можем да поемем всички. Холандските ни клиенти откриват железопътна линия и искат за крайните гари по един или два такива локомотива, които да композират влака и да го топлят предварително. Възможни са различни варианти.

В: Как точно се зароди идеята да създадете този локомотив?

- Тя се роди много отдавна, още когато пуснаха ферибота Варна - Иличовск, вътре имаше машини, които разкарват вагоните, тогава видях, че те имат несъвършенства, при това бяха и с гумени колела, приличаха по-скоро на трактори.

В: "Експрес сервиз" ще трябва да разшири терена си, за да поеме повечето поръчки. Какви са плановете в тази посока?

- Имаме амбицията за разширение и сигурно ще го направим. В сегашното си помещение използваме всеки квадратен сантиметър. Необходим ни е сграден фонд, защото разполагаме с машинен парк, а при необходимост е възможно да търсим кооперация с други фирми. Едно такова производство трябва да се прави на уютно място, а не в големи халета, каквито има свободни край Русе. Намерили сме подходящото място, то е от 2.5 декара, които са достатъчни.

В: Обмисляте ли да прибегнете към съвместна работа с друга компания, докато стане факт разширението на вашата база, за да поемете всички поръчки на клиентите?

- Ако пожелаем да работим с други фирми, каквато има и в Русе, продукцията ни би се оскъпила. При нас е атрактивна и цената, не само техническите показатели и достойнства.

Швейцарците например, като видяха малката ни работилница, приветстваха идеята. Това означава по-малко данъци и други разходи, тоест по-евтино. За мен това се превърна в убеждение. Основни акционери сме в голям завод за ремонт на вагони на 100 километра от Русе - в Самуил. Там бихме могли да започнем и сигурно така ще стане, докато бъдат готови помещенията в Русе.

В: За колко време се произвежда един такъв локомотив?

- При скромните ни условия през 2003 г. направихме първите два за времето от януари до ноември. В този срок обаче беше и разработката, документацията. Третото устройство, което представихме на изложението, беше готово за около три месеца. Колкото и да е малък локомотивът, поръчката не може да се изпълни бързо.