Пазарът на вендинг машини набира скорост и разширява целевите си клиенти

Пазарът на вендинг машини набира скорост и разширява целевите си клиенти

Компаниите за внос и разпространение на така нареченото вендинг оборудване, или по-известни като машини за кафе и топли напитки, са акцентът тази година на Международното специализирано изложение за храни, напитки и опаковки. Форумът беше открит в сряда и продължава до 13 ноември в зала Фестивална и в него участват над 100 български и чужди компании от хранително-вкусовата промишленост.

Участниците на вендинг-пазара са две основни групи. От една страна, са официалните вносители на машините, които продават или отдават машините под наем. От другата са фирмите оператори, които разпространяват и поддържат апаратите. Има и компании, които предлагат специалните консумативи за вендинг машини.

По-големите вносители на машини са "Енко вендинг", "Вердико", "Загато" и други. По думите на Димитър Янев от "Вердико" този пазарен сектор се развива активно от четири години насам, когато автоматите за кафе масово започнаха да навлизат на пазара. Според представителите на другия основен вносител - "Енко вендинг", в момента има около десет големи оператора, които държат повечето апарати в София, и множество малки, които купуват или вземат под наем по един-два. За големи се смятат тези, които имат над 200-300 машини.

Между 2 и 7 хил. лв. струва нов или употребяван вендинг апарат. Според Дария Михайлова от "Енко вендинг" машината може да се изплати за период от 1 до 5 години в зависимост нейната експлоатация.

Основните консуматори на вендинг кафето са служителите в административните и обществените сгради. По думите на Михайлова обаче този тип продукти стават все по-популярни и целевата група на клиентите се разширява и към по-малките корпоративни клиенти и фирмите.

В най-добрите случаи и при специална поддръжка максималният експлоатационен период на вендинг апаратите е десетина години. Те трябва да се употребяват с консумативи, които са специфични за вендинга и са обработени по специална технология. Ако се използва например обикновено кафе, което е купено от магазина, то може да повреди машината или да я задръсти, обясни Янев. Същото важи и за останалите продукти - сметана, мляко, захар и т.н. Тенденциите показват, че през следващите години потреблението на вендинг кафе и напитки ще се повишава. По неофициална информация преди две години в София е имало около 2 хил. апарата, а в момента са поне двойно повече. Освен това ще се развива и пазарът на вендинг машините за храни, обясни Михайлова. В западните страни е популярно потреблението на шоколади, бонбони, сандвичи и други храни от машини.

Другата група продукти, които са силно представени, е секторът на безалкохолните и енергийните напитки, сред които и марки, които тепърва ще навлизат на пазара. Такава е марката "Сметекс" - енергийни напитки с естествени съставки, подходящи както за спортисти, така и за масовия потребител. Търсенето показва, че на пазара има място за нов енергиен продукт, обясни представителят на напитката за България Мая Иванова. Въпросът е да се представи на конкурентна цена, добави тя.