Дванайсет компании искат да правят туристическа реклама на България
"Ние закупихме документи, но не подадохме оферта, защото заданието е прекалено усложнено, неясно и объркано. Изпълнението му изисква много голям ресурс", коментира за "Дневник" Николай Неделчев, управител на "МАРК комюникейшънс" (MARC Communications). От конкурса се отказаха и други големи агенции като APRA Porter Novelli, TBWA Sofia, Grey и "МАГ адвъртайзинг". Имахме интерес към някои от позициите в обществената поръчка, но видяхме, че има неясно дефинирани условия, каза изпълнителният директор на "МАГ адвъртайзинг" Румяна Тодорова. Освен това изискванията са завишени, а сроковете за подготовка са много кратки. Според Тодорова не е ясно как ще се оценява изработката на медия план за основните и перспективни външни туристически пазари за България. При оценката на медийния план най-голяма тежест има предложената цена, а не медийните показатели. Надявам се от Агенцията по туризъм да назначат в комисията рекламни специалисти, които да оценяват добре медийните планове, допълни Тодорова.
Компанията се е отказала да участва и за изработката на печатни рекламни материали, тъй като от агенцията изискват готови брошури и снимки. "Това означава, че трябва да има и предварително платени авторски права за снимките и материалите, което е трудно изпълнимо", посочи Румяна Тодорова. Повечето фирми твърдят, че са изпращали уточняващи въпроси на Агенцията по туризъм по условията в заданието, но не са получавали отговори. Не се включихме, защото в края на годината всички наши корпоративни клиенти имат PR събития и предпочитаме да им обърнем по-голямо внимание, заяви Любомир Аламанов, управител на "АПРА Портър Новели" (APRA Porter Novelli). Той допълни, че ако процедурата е била по-друго време на годината, са можели да участват. Директорът на Агенцията по туризъм Бисер Ялъмов не беше открит за коментар.
Позициите за кандидатстване в обществената поръчка са четири. Първата е за изработване на маркетингова стратегия за медийния пазар на основни и перспективни туристически пазари за страната - Германия, Русия, Великобритания, Западна и Централна Европа, Скандинавските страни, Балканските държави и Израел. Тя включва и изготвяне на медия план, предоставяне на медийно време в електронни средства за масова информация и рекламни площи в масови печатни издания и осъществяване на кампанията. Втората позиция е за изработка и отпечатване на имиджови и продуктови рекламни материали, представящи България като атрактивна целогодишна туристическа дестинация. Следващата е за изработка и тиражиране на рекламни имиджови и продуктови аудио-визуални материали. Последната, четвърта, е за изготвяне на комуникационна и информационна кампания за налагане на България като предпочитана дестинация за българските туристи. За всяка позиция може да се кандидатства поотделно, като е една компания може да участва и по всички позиции.