Дванайсет компании искат да правят туристическа реклама на България

Дванайсет компании искат да правят туристическа реклама на България

Дванадесет компании подадоха оферти в Агенцията по туризъм оферти за участие в откритата процедура за разработка и реализация на рекламно-комуникационна кампания за налагане на България като атрактивна целогодишна туристическа дестинация. Това съобщиха от Министерството на икономиката. Процедурата се провежда по Закона за обществените поръчки. За нейното изпълнение кандидатстват "Медиа клуб" ООД, "СИА адвъртайзинг" ООД, РИА №1, "Ай то Ай пъблик комюникейшънс" ООД (i2i Public Communications), РА "Крес" ЕООД, М3 ООД, Телевизия "ММ" ООД, ЗАК АД, "К+К" ЕООД, "Юро Ар Ес Си Джи" (Euro RSCG New Europe), "Юрапел комюникейшънс" ООД и "Лео Бърнет". Първоначално интерес заявиха над 30 компании, които закупиха документи за участие.

"Ние закупихме документи, но не подадохме оферта, защото заданието е прекалено усложнено, неясно и объркано. Изпълнението му изисква много голям ресурс", коментира за "Дневник" Николай Неделчев, управител на "МАРК комюникейшънс" (MARC Communications). От конкурса се отказаха и други големи агенции като APRA Porter Novelli, TBWA Sofia, Grey и "МАГ адвъртайзинг". Имахме интерес към някои от позициите в обществената поръчка, но видяхме, че има неясно дефинирани условия, каза изпълнителният директор на "МАГ адвъртайзинг" Румяна Тодорова. Освен това изискванията са завишени, а сроковете за подготовка са много кратки. Според Тодорова не е ясно как ще се оценява изработката на медия план за основните и перспективни външни туристически пазари за България. При оценката на медийния план най-голяма тежест има предложената цена, а не медийните показатели. Надявам се от Агенцията по туризъм да назначат в комисията рекламни специалисти, които да оценяват добре медийните планове, допълни Тодорова.

Компанията се е отказала да участва и за изработката на печатни рекламни материали, тъй като от агенцията изискват готови брошури и снимки. "Това означава, че трябва да има и предварително платени авторски права за снимките и материалите, което е трудно изпълнимо", посочи Румяна Тодорова. Повечето фирми твърдят, че са изпращали уточняващи въпроси на Агенцията по туризъм по условията в заданието, но не са получавали отговори. Не се включихме, защото в края на годината всички наши корпоративни клиенти имат PR събития и предпочитаме да им обърнем по-голямо внимание, заяви Любомир Аламанов, управител на "АПРА Портър Новели" (APRA Porter Novelli). Той допълни, че ако процедурата е била по-друго време на годината, са можели да участват. Директорът на Агенцията по туризъм Бисер Ялъмов не беше открит за коментар.

Позициите за кандидатстване в обществената поръчка са четири. Първата е за изработване на маркетингова стратегия за медийния пазар на основни и перспективни туристически пазари за страната - Германия, Русия, Великобритания, Западна и Централна Европа, Скандинавските страни, Балканските държави и Израел. Тя включва и изготвяне на медия план, предоставяне на медийно време в електронни средства за масова информация и рекламни площи в масови печатни издания и осъществяване на кампанията. Втората позиция е за изработка и отпечатване на имиджови и продуктови рекламни материали, представящи България като атрактивна целогодишна туристическа дестинация. Следващата е за изработка и тиражиране на рекламни имиджови и продуктови аудио-визуални материали. Последната, четвърта, е за изготвяне на комуникационна и информационна кампания за налагане на България като предпочитана дестинация за българските туристи. За всяка позиция може да се кандидатства поотделно, като е една компания може да участва и по всички позиции.