Частни компании могат да строят терминали за комбинирани превози

Частни компании могат да строят терминали за комбинирани превози

Частни компании могат да изградят терминали в Свиленград, Драгоман, Калотина, Варна и Бургас, които да позволят качването на транзитно преминаващите тирове през България на влакове. Това съобщи вицепремиерът Николай Василев. Според предварителните оценки необходимите инвестиции за всеки от тях са за над 5 млн. евро. Срещу инвестицията компаниите могат да получат концесия. Тази схема може да бъде приложена за терени, които са публична държавна собственост. През миналата седмица той и председателят на комисията по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев си оспорваха авторството над идеята. Едва ли до края на мандата на правителството тези проекти могат да бъдат реализирани, прогнозира обаче Василев.

Намеренията на транспортното министерство са частен инвеститор да бъде привлечен за изграждането на интермодален терминал в Казичене. Държавата ще участва с апорт на земята в проекта. След това инвеститорът може да получи концесия или да привлече оператор за терминала. Проектът е част от европейските транспортни коридори 4, 8 и 10 и ще може да приема и обработва блок влакове по направлението София - Солун, Варна, Бургас и Лом, както тирове от направлението Мюнхен, Виена, Белград - София и Истанбул. Новият терминал ще е върху площ от 300 дка, която в по-голямата си част е държавна, обясни зам.-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова. Интерес към изграждането му проявяват британски, холандски и американски компания, обясни тя.

Канадската компания UMA започна предпроектно проучване за изграждането на интермодален терминал в Казичене.

До средата на следващата година се очаква да бъдат дадени на концесии пристанището "Леспорт"- Варна, и това в Русе. Николай Василев допуска възможността след модернизацията на пристанище Лом за него също да бъде намерен концесионер. Стойността на проекта за модернизацията на ломското пристанище е 29.7 млн. евро. През следващата година ще бъдат обявени търговете за консултант, за супервайзер и за доставка на оборудване. Модернизацията трябва да приключи през 2006 г.