Продажбите на почистващи препарати бележат 7 на сто ръст за 2003 г.

Продажбите на почистващи препарати бележат 7 на сто ръст за 2003 г.

Продажбите на перилни и почистващи препарати през 2003 г. бележат стабилен ръст от 7 на сто в сравнение с 2002 г. Това показват данните от изследване на международната маркетингова агенция "Евромонитор" за 2003 година. В изследването се посочва, че основният ефект върху пазара оказва макроикономическата стабилност в страната.

Един от изводите в проучването е, че пазарът на перилните и почистващите препарати в България е все още слабо развит. Свидетелство за това е фактът, че 54 на сто от продажбите се падат на перилните препарати. Другата основна група, която се потребява най-често, е тази на препаратите за почистване на съдове. Тези категории се смятат за стоки от първа необходимост. Слабото развитие на сектора дава възможност за навлизането на пазара на нови продукти, които са малко познати или въобще не са предлагани досега.

Изследването посочва, че една част от продажбите на почистващите препарати се реализират в малките магазини за хранителни стоки. Въпреки това тези търговски обекти се развиват през последните години и собствениците увеличават броя на обектите си. Освен това се забелязва и тенденцията за създаване на нови търговски вериги. Пример за това е франчайзинговата верига "CBA България", която беше сформирана в средата на 2003 година.

Прогнозите в изследването са, че продажбата на почистващи препарати ще бележи постоянен ръст и целият сектор ще претърпи развитие. Засега това се отнася за продуктите от първа необходимост, но се очаква повишаване на потреблението на не толкова популярните продукти за почистване - омекотители, други предпазни средства при пране и чистене, ароматизатори и др.

Доказателство за това са и данните от изследването на TNS BBSS Gallup за потреблението на домакинските стоки за третото тримесечие на 2004 година. Продажбите на омекотителите например бележат ръст от 17 на сто в обем и 6 на сто в пари в сравнение със същия период на миналата година. Обемът на продажбите на почистващите препарати според същото изследване е нараснал със 7 на сто, а в пари - с 1%. По данни на "GfK България" за същия период продажбите на перилни и почистващи препарати са се увеличили с 0.9 на сто с пари, като най-голямо е увеличението при праховете за пране.

Причина за това е и силната конкуренция. Основните участници на пазара предлагат по няколко марки и ги подкрепят с масирани рекламни и промоционни кампании. Това са фирмите "Проктър и Гембъл" с марките "Ариел", "Бонукс", "Тайд", "Мистър Пропър" и др., "Юниливър" с "Деро", "Омо", "Доместос" и "Циф", "Хаят" с "Тест" и "Бинго", "Фикосота" с "Ехо", "Фея" и "Тема", "Хеви" на Верила и др. Част от чуждите компании вече имат фабрики в България.