Пет компании остават в конкурса за концесия на летищата Варна и Бургас

Пет компании остават в конкурса за концесия на летищата Варна и Бургас

Германската компания Hochtief Airport GmbH заедно с "Албена" АД, френският консорциум Vinci Airports-Vinci Concessions, германско-българския Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide-БМ Стар ЕООД, "Копенхаген аеропорт" и френско-арабския Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi and Sons-Aeroports de Paris ще могат да подадат оферти за концесия на летищата във Варна и Бургас. В петък изтече срокът, в който конкурсната комисия трябваше да уведоми кандидатите за втория етап от процедурата. Официално Министерството на транспорта и съобщенията отказа официална информация за решението, като се позова на Правилника към закона за концесиите, който не допуска конкурсната комисия да разгласява информация. "Огласяването ще даде възможност на кандидатите да оспорват в съда, коментира член на комисията, пожелал анонимност. Според юристи обаче няма законова пречка имената на кандидатите да бъдат публично обявени, но без мотивите за отстраняването на участници, за да не увреди имиджа им. Тайната около подаването на предложенията и участниците създава възможност за пълна непрозрачност и дори заплашва от провал избора на инвеститор, коментираха юристи.

Петте компании отговарят на предварителните условия за участие в конкурса да оперират на летища в две различни държави, които имат всяка по 2 млн. пътници годишно и едно с 5 млн. пътници, да притежават поне две години опит в експлоатацията и управлението на летищата. Кандидатите трябва да са инвестирали за последните пет години над 100 млн. евро и да имат дългосрочен инвестиционен рейтинг. Срокът за подаване на офертите е 7 март. Най-голяма тежест при оценката им ще има инвестиционното предложение, еднаква ще е оценката за бизнес плана, социалната заетост и изпълнението на изискванията за безопасност, както и концесионното възнаграждение.

От конкурса отпадат американската компания DUTKO, аржентинско-американският консорциум Corporation America Sociedad Anonima/ American International Airports LLC и френско-полският Nice Cote d`Azur Airport/ Gdansk Lech Walesa Airport. Според неофициална информация вероятната причина за отстраняването на DUTKO e, че компанията няма опит в авиацията и лобира вероятно за свой клиент. Тя е най-голямата американска лобистка компания. Френско-полският консорциум от своя страна не изпълнява изискванията за инвестиции за последните пет години. Аржентинско-американският консорциум пък не успял да представи исканите от комисията доказателства, че отговаря на изискванията. Той обявил, че има проблем с концесионния договор в Аржентина и преговаря с правителството. Трите компании могат да оспорят решението на комисията пред Министерския съвет в едноседмичен срок. Според юристи почти няма правна възможност процедурата да бъде блокирана, тъй като тя може да бъде оспорена в съда едва след като бъде избран концесионерът. Той ще получи правата да експлоатира двата порта за 35 години, като трябва да вложи най-малко 100 млн. евро в двете през първите пет години. Концесионерът ще има право да събира летищни такси от около 22 млн. лв.