Пет компании остават в конкурса за концесия на летищата Варна и Бургас
Петте компании отговарят на предварителните условия за участие в конкурса да оперират на летища в две различни държави, които имат всяка по 2 млн. пътници годишно и едно с 5 млн. пътници, да притежават поне две години опит в експлоатацията и управлението на летищата. Кандидатите трябва да са инвестирали за последните пет години над 100 млн. евро и да имат дългосрочен инвестиционен рейтинг. Срокът за подаване на офертите е 7 март. Най-голяма тежест при оценката им ще има инвестиционното предложение, еднаква ще е оценката за бизнес плана, социалната заетост и изпълнението на изискванията за безопасност, както и концесионното възнаграждение.
От конкурса отпадат американската компания DUTKO, аржентинско-американският консорциум Corporation America Sociedad Anonima/ American International Airports LLC и френско-полският Nice Cote d`Azur Airport/ Gdansk Lech Walesa Airport. Според неофициална информация вероятната причина за отстраняването на DUTKO e, че компанията няма опит в авиацията и лобира вероятно за свой клиент. Тя е най-голямата американска лобистка компания. Френско-полският консорциум от своя страна не изпълнява изискванията за инвестиции за последните пет години. Аржентинско-американският консорциум пък не успял да представи исканите от комисията доказателства, че отговаря на изискванията. Той обявил, че има проблем с концесионния договор в Аржентина и преговаря с правителството. Трите компании могат да оспорят решението на комисията пред Министерския съвет в едноседмичен срок. Според юристи почти няма правна възможност процедурата да бъде блокирана, тъй като тя може да бъде оспорена в съда едва след като бъде избран концесионерът. Той ще получи правата да експлоатира двата порта за 35 години, като трябва да вложи най-малко 100 млн. евро в двете през първите пет години. Концесионерът ще има право да събира летищни такси от около 22 млн. лв.