АЕБТРИ отложи по-строгите изисквания към превозвачите
"Пазарът е много свит и въвеждането на изискванията от началото на следващата година ще засегне част от превозвачите, обясни председателят на управителния съвет на асоциацията Георги Петров. По думите му решението е съгласувано с Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ), чийто член е българската асоциация.
ТИР карнетите позволяват превоз на стоки, без самите превозвачи да са длъжни да платят мита и такси за тях, като гаранциите за това, че товарът е проверен и запечатан, се поемат от АЕБТРИ. В случай че се окаже, че печатите са фалшиви, или се установи, че не са заплатени мита за внесената стока, митниците изискват плащането от самата асоциация. Ползватели на ТИР карнети са над 3500 български компании.
От Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) поискаха от България от 2005 г. превозвачи, които не отговарят на изискванията за финансова стабилност, да не получават ТИР карнети. Според ангажиментите на България по глава "Транспорт" през 2005 г. транспортните компании трябва да докажат, че разполагат с 5400 евро за първи камион и 3000 евро за всеки следващ, за да се приеме, че са финансово стабилни. Във връзка с тези изисквания през миналата седмица вицепремиерът Николай Василев обяви, че ще отнеме лицензите на още 1100 компании, след като през август заради недоказана финансова стабилност без лицензи останаха над 800 превозвачи. Половината от тях обаче в момента оспорват в съда решението за отнемането на лиценза им.
Изискванията на Международния съюз за автомобилен транспорт за финансова стабилност са по-леки - компанията трябва да разполага с 15 000 евро, както и да няма нарушения на ТИР режима. От организацията обаче настояват ТИР карнетите да се използват само от постоянно работещи компании. Според ИРУ, ако превозвачите не са използвали поне десет карнета годишно, те не отговарят на това изискване и трябва да бъдат предложени на Агенция "Митници" за изключване от режима.