Германия въвежда нова магистрална такса за превозвачи
Информация за въвеждането на таксата бе предоставена на журналисти на пресконференция днес в посолството на ФРГ в София.
Новата такса е за товарни автомобили с тегло над 12 тона и се плаща само при ползване на автомагистралите в Германия. При незаплащане на таксите, чуждестранните водачи на тежкотоварни автомобили са заплашени от глоба до 20 000 евро.
Всяка година повече от 1 200 000 товарни автомобили над 12 тона използват германските автомагистрали, които са с обща дължина от 12 000 километра, повече от 2500 входа и около 250 възела, сочат данни на "Тол колект" - фирмата, разработила новата система за събиране на таксите, която се опира на технологията GPS, съчетание от мобилна телефония и спътникова локализация.
По данни на германското посолство в София около 10 000 товарни автомобила с българска регистрация пътуват редовно през Германия.
Три са начините, по които товарните автомобили могат да се включат в системата за магистрална пътна такса - чрез монтиране на бордови компютър в камиона, по Интернет и с регистрация чрез терминал.
Функцията на бордовия компютър се основава на новаторската комбинация от локация чрез сателити и мобилна телефонна мрежа. Той се предоставя безплатно. Компютърът се монтира от сервизните партньори на фирмата. Има 1800 сервизни партньори в Германия и около 350 в съседните на Германия страни. Цените за монтаж
варират при различните сервизни партньори, като най-ниската цена е от около 250 евро, каза Мартин Рикман от "Тол колект".
Бордовият компютър автоматично изчислява дължимата такса и данните се изпращат до центъра на "Тол колект". Всичко се изчислява на базата на пробега и на броя на осите, и емисията на вредни вещества, които са предварително зададени. Желаещите да използват бордови компютър трябва да се регистрират, като това е възможно и по Интернет на адрес www.toll-collect.de.
По данни към тази седмица над 2000 товарни автомобила от 252 български оператори са се регистрирали, каза Рикман. За 926 от камионите има поръчани бордови компютри.
Отчитането на таксите по Интернет е на второ място по удобство. За целта също е необходима предварителна регистрация, която отново може да се направи чрез сайта на "Тол проект". Въвеждат се данни за автомобила, час на отпътуване и маршрут.
След регистрацията всеки товарен автомобил получава код, с който шофьорът се легитимира на контролните пунктове.
Шофьорите, които не са се регистрирали, не могат да се възползват от автоматичния метод и връзката по Интернет. Те се регистрират на терминалите, които приличат на банкомати. След регистрация там шофьорите получават билет, който се показва при
контрол. Общо 3600 терминала са разположени около границите и на входовете и изходите на магистралите. Ще има консултанти, говорещи различни езици, които ще оказват помощ на шофьорите при регистрация, посочиха участниците в пресконференцията.
При регистрацията чрез терминал маршрутът ще бъде задаван предварително. При промяна шофьорите трябва да сменят данните при най-близкия следващ терминал.
Около три хиляди контролни мостове ще следят товарните автомобили по магистралите. Контролните мостове имат 3D-скенер, който регистрира превозното средство, когато то се доближи до него. Проверява се дали съответното превозно средство дължи такси, колко оси има и останалите подробности, имащи отношение към размера на таксата. При нарушение се подава сигнал към центъра на "Тол колект" и 1-2 километра след моста екип на Федералната служба за тежкотоварни превози спира нарушителите.
Ще има и мобилни контролни групи, които по време на движение ще имат възможност да се включват към бордовия компютър на съответното тежкотоварно превозно средство, като ще проверяват дали има задължение от пътни такси.