Политически пазарлъци бавят стратегиите за БМФ и "България ер"

Политически пазарлъци бавят стратегиите за БМФ и "България ер"

Приемането на стратегиите за раздържавяването на БМФ, БРП и "България ер" заседна в парламента и стана обект на преговори между партиите, съобщиха депутати от комисията по транспорт и телекомуникации. Депутати от НДСВ, членове на комисията и ръководството на движението обсъдиха в началото на седмица как документите да бъдат промените така, че да бъдат одобрени от парламента.

Засега има известни шансове в началото на следващата година да получи одобрение стратегията за речния и морския флот. Срещу документа категорично се обяви "Коалиция за България", която не приема и продажбата на 30% от акциите на Параходство БМФ на фондовата борса. Пускането на акциите може да стане, след като има одобрена стратегия от парламента. Червените депутати смятат, че стратегията за морския и речния флот трябва да бъде разделена. Те са на мнение, че БМФ може да бъде управлявано от частна компания, която да получава процент от печалбата, но дружеството да си остане държавно. Стратегията трябва да се промени, като в нея бъдат записани изискванията за минимални инвестиции за обновление на корабите, както и да бъдат извадени фериботът Варна -Иличовск и корабите "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" от активите на БМФ, каза председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев. Той обясни, че депутатите искат от ведомството промяна в тежестта за оценка на офертите, каквито са и исканията на синдикатите. Мотивите за изваждане на активите са, че фериботът е създаден по двустранно споразумение с Украйна. Поставихме това условие на Министерството на транспорта и съобщенията за приемането на документа, допълни той.

И стратегията за "България ер" няма шансове да бъде приета скоро от парламента, защото няма да бъдат събрани необходимите гласове от ОДС и НДСВ за гласуването й. За промяна на документа се обявиха ДПС и "Новото време", които искат финансовите и стратегическите инвеститори да бъдат равнопоставени. Ако това искане се реализира, означава, че в процедурата ще може да участва "Хемус ер". Тази стратегия може да бъде променена само за да се запишат в нея ангажименти, свързани със социалната заетост. Транспортното министерство приема предложението за промяната със записани социални ангажименти.

Политическите пазарлъци около приемането на двата документа изнервиха вицепремиера Николай Василев. Той е депутатите вече си разменят ултиматуми. Ако до два месеца Народното събрание не разгледа стратегията за приватизация на БМФ, няма смисъл тя да бъде приемана през този мандат, заяви Василев. В момента параходството струва стотици милиони левове, но това може да не е така през 2005 г., така че нека хората, забавили стратегията, да носят отговорността си, обясни той.