Производители на алкохол очакват свиване на пазара заради новия акциз

Производители на алкохол очакват свиване на пазара заради новия акциз

По-високият акциз върху алкохола, който влезе в сила от първи януари се очаква да доведе до намаляване на продажбите. Българските и чуждите алкохолни производители са единодушни, че ефектът ще бъде най-силен при евтиния и средноскъп алкохол, тъй като за потребителите на по-скъпи напитки увеличението в цената няма да е проблем. Новият акциз е 0.075 лв. на градус, т.е. бутилка ракия от 700 мл поскъпва с около 70 ст. Увеличението е в съответствие с поетите ангажименти на България за достигане на минималните за ЕС размери.

"Увеличението е драстично и няма как да не се отрази на продажбите", коментираха от "Юнифайд дистилърс", производител на водките Ivanoff и Strogoff. Определено ще има шок при продукцията от по-ниския ценови сегмент, каза и финансовият директор на "Феста уайн къмпъни" Борис Калоянов. Той добави обаче, че компанията няма да бъде толкова силно засегната, защото около 90 процента от продуктите й са от средния и високия ценови сегмент и клиентите няма да усетят толкова силно увеличението. Освен това компанията, подобно на други винпроми, се надява да компенсира с увеличение в продажбите на вина. "Феста уайн къмпъни" произвежда ракиите "Бургас 63," "Поморийска", "Бургаска мускатова", винените брендита "Слънчев бряг", "Плиска" и 33-годишното "Черноморско злато", както и вина шардоне, мускат, мискет, димят, мерло и каберне совиньон. Компанията решава да разпредели товара от по-високия акциз на два пъти - с 35 ст. в края на миналата година и с нови 35 ст. от януари. "Самите дистрибутори направиха предварителни зареждания, за да се опитат да задържат цената и да не шокираме клиентите", добави Калоянов. Компанията очаква спад на продажбите в първите три-четири месеца, но за годината планират да запазят обема от 2004 г.

Нормално е първоначално новите цени да предизвикат объркване сред част от купувачите, коментираха от ръководството на "Винпром Карнобат", производител на популярната "Карнобатска гроздова" и един от лидерите на пазара. Те обаче смятат, че техните продукти вече са се наложили на пазара. "Производителите, които предлагат своите продукти на неоправдано ниски цени, не са инвестирали в качество и модерни технологии", коментира президентът на фирмата Миню Стайков.

За разлика от местните производители големите чуждестранни алкохолни компании не се притесняват от спад в продажбите. Подобно на другите компании "Винпром Карнобат" също повиши цените за един месец постепенно, за да избегне драстичното им покачване. Последното повишение беше с около 20 ст. на бутилка ракия от 700 мл.

"Въпреки че цените на продуктите, които дистрибутираме, ще се повишат, не очакваме това да има негативно отражение върху продажбите ни на българския пазар", казаха от „Крогер", официален дистрибутор на продуктите на „Перно Рикар" за България. Цените на алкохолите на компанията ще се повишат средно с 5%, но продуктите на „Перно Рикар" са в ценова категория, в която такова увеличение не е от съществено значение за консуматорите и лоялните клиенти, добавиха от "Крогер". "Перно Рикар" е един от трите най-големи световни производители на алкохол. Продуктовото им портфолиo включва 72 марки, сред които са уискитата Chivas Regal, 100 Pipers, Passport Scotch, Jameson, Bushmills, Ricard, Pernod, Seagrams Gin, ром Havana Club и коняк Martell.

Подобни са очакванията и на другия голям алкохолен производител - "Диаджео". "В категорията на "Примиум продукти", както и в делукс сегментирането, където са позиционирани нашите марки, увеличението ще е в границите, в които нашите консуматори няма да го усетят толкова болезнено", каза маркетинг-мениджърът на компанията за България Ивайло Антонов. На "Диаджео" са марките "Джони Уокър", "Джей енд Би", "Смирноф" и "Бейлис". "Не така обаче стоят нещата при производителите на местни спиртни напитки, там повишението ще се усети по-осезателно", допълни той.

Въпреки опасенията на алкохолните производители все още е рано е да се говори за отдръпване на клиентите от алкохолните продукти. Много магазини все още не са зареждали със стока след Нова Година, а и след празниците по принцип има известен спад. От големите вериги хранителни магазини уточниха, че не приемат увеличение извън акциза, въпреки желанието на много дистрибутори. От много квартални магазини обаче твърдят, че в складовете, от които се зареждат с алкохол, вдигат цените повече от заложеното в акциза.